sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

לגלות באמצעותם את רצונו של האל : " בחיק יוטל את הגורל ומה ' כל משפטו " ( משלי טז , לג ) . פעלים נוספים המשמשים לתיאור הפעולה הם יר " ה ( " יריתי לכם גורל" [ יהושע יח , ו ]) , נפ " ל ( " הפיל להן גורל " [ ישעיה לד , יז ]) , של " ך ( " אשליך לכם גורל " [ יהושע יח , ח ]) ויד "ה ( " על נכבדיה ידו גורל " [ נחום ג , י ]) . מן העולם הקדום אנו יודעים על הטלת גורלות בעזרת הוצאת חץ אקראי מאשפת חיצים , אבנים קטנות , פתקים וכיוצא בזה . המקרא מספר לא אחת על הטלת גורלות . כך , למשל , שימשה הטלת הגורלות לחלוקת נחלות השבטים בארץ ישראל : " אך בגורל יחלק את הארץ " ( במדבר כו , נה ) , ועל פי ספר דברי הימים חולקו על פי הגורל תפקידים שונים למשרתי המקדש בין בתי הכהונה ( דברי הימים - א כד , ה ) , המשוררים ( שם כה , ח ) והשוערים ( שם כו , יג ) . ביום הכיפורים נקבע באמצעות הגורל איזה משני השעירים יוקרב לחטאת לה ' ואיזה מהם ישולח לעזאזל ( ויקרא טז , ח - י ) . וכאמור לעיל , המן החליט על היום שבו יושמד עם ישראל לאחר שהפיל " פור הוא הגורל " ובחר ביום הראוי . אך לא רק בתחום הדת היה לגורל שימוש . השימוש בו עשוי למנוע מריבות מיותרות : " מדינים ישבית הגורל" ( משלי יח , יח ) , כלומר מריבות וסכסוכים יגיעו לקיצם עם הטלת גורלות , ועל כן נהגו לעיתים לחלק את שלל המלחמה באמצעות גורל ( כתלונת המשורר כנגד אויביו : " יחלקו בגדיי להם ועל לבושי יפילו גורל " [ תהילים כב , יט ]) והחכם בן סירא - שחי בראשית המאה השנייה לפנה " ס - מעיד כי אף חלוקת ירושתו של אדם עשויה להיעשות על פי הגורל : " הלא לאחר תעזוב חילך ויגיעך ליודי גורל " ( יד , טו ) . מפורסמת היא עדותו של ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו על סופם של הלוחמים במצדה . לפי סיפורו ( תולדות מלחמת היהודים ברומאים , ספר שביעי , פרק תשיעי , א ) החליטו היהודים שהתבצרו במצודה להתאבד . " אחר כך הפילו גורל והעלו מתוכם עשרה אנשים שיהיה עליהם להרוג את כל השאר " , וגורל נוסף הופל כדי לקבוע מי יהיה האחרון שיהרוג את כל האחרים ולאחר מכן יתאבד . מעניין לציין שבחפירות מצדה נתגלו חרסים ועליהם שמות , אשר יש המניחים כי הם הם הגורלות שנעשה בהם שימוש . ספרות חז " ל ממשיכה אף היא לעסוק בגורל וכך , למשל , היא מספרת על בחירת שבעים הזקנים שרוחו של משה תואצל עליהם . מכל שבט נלקחו שנים - עשר אנשים , וכך עמדו לפני משה שבעים ושניים איש . " נטל שבעים פתקין וכתב בהן ' זקן ' , עוד שניים פתקין חלק , וטרפן [ = ערבב אותם ] בקלפי [ = מילה יוונית שמשמעותה קופסה ] ואמר בואו וטלו פתקכם . מי שעלה בידו פתק כתיב בו ' זקן ' - היה יודע שנתמנה זקן , ואם עלה בידו חלק - היה יודע שלא נתמנה " ( במדבר רבה טו , יט ) . ובזה לא תם סיפור תולדות הגורלות . הם חוזרים ומופיעים לאורך תולדות עם ישראל ( וכמובן גם בעמים ) ונזכיר בקצרה גם את מה שמכונה " גורל הגר " א " - פתיחת ספר תנ " ך באורח אקראי ומציאת תשובה לשאלה העומדת על הפרק בפסוק העומד בראש העמוד שנפתח . מנהג זה , שקישורו אל הגאון מוילנה מפוקפק ביותר - מוכר היה כבר לרמב " ם שנשאל על אודות " מי שפותח בחומשים על דרך הגורל , האם זה מותר אם לאו " ? ותשובתו היתה לאסור ( תשובות הרמב " ם , תשובה קעב ) . המילה " הגרלה " מוכרת כבר לספרות חז " ל , אך בימינו שלנו היא מעלה בראש ובראשונה את זכר מפעל הפיס ( גם המילה פיס , שמשמעותה גורל , מצויה בספרות חז " ל ) . מפעל זה הוקם בתל אביב בשנת 1951 מתוך מטרה צנועה לאסוף כספים לטובת מערכת החינוך והבריאות העירונית , אך עם הזמן גדל וצמח והתפתח למערכת מורכבת של הגרלות . מפעל הפיס - שיש בו כמובן יסוד ברור של הימור - מפוקח על ידי מדינת ישראל , אך גופים המבקשים להתחמק מן הפיקוח על הימורים האסורים על פי חוק נוהגים לעיתים לצאת על ספינות ללב ים , מחוץ למים הטריטוריאליים של המדינה , כדי לקיים שם גם הגרלות , ממש כגורלות שהוטלו בספינה שבה ישב יונה ... חרס ועליו שמו של מפקד מצדה בעת המרד כנגד הרומאים , [ אלעזר ] בן יאיר . יש הרואים בחרס זה עדות לסיפורו של יוסף בן מתתיהו על הגורלות שבאמצעותם נקבע סדר הריגת הלוחמים האחרונים של מצדה .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help