sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:81

חסד שהוא חסד תיבת " חסד " נפוצה במקרא כביטוי להתנהגות שיש בה נדיבות , רחמים , מעשים טובים וצדקה , והיא ממידותיהם של אלוהים ( שהוא " ארך אפיים ורב חסד " [ להלן ד , ב ]) ושל בני אדם גם יחד . כך , למשל , קובעים עבדיו של מלך ארם , כי מלכי ישראל " מלכי חסד הם " ( מלכים - א כ , לא ) , ועל כן יחוסו על חיי מלכם אם יפול בידם . ורחב הזונה אומרת למרגלים ששלח יהושע : " כי עשיתי עמכם חסד , ועשיתם גם אתם עם בית אבי חסד ... והחייתם את אבי ואת אמי " ( יהושע ב , יב - יג ) . במקרא מדובר בדרך כלל בעשיית חסד ( " כגון " מגדול ישועות מלכו ועושה חסד למשיחו " [ שמואל - ב כב , נא ]) . בלשון חכמים נתקבע הצירוף גמ " ל חסד , ששורשיו במקרא בפסוקים כגון : " גומל נפשו איש חסד " ( משלי יא , יז ) או " חסדי ה ' אזכיר תהילות ה ' כעל כל אשר גמלנו ה '" ( ישעיה סג , ז ) , וממנו נגזר שם העצם גמילות חסדים : " על שלושה דברים העולם עומד על התורה ועל העבודה [ = במקדש ] ועל גמילות חסדים " ( אבות א , ב ) , " תנחומי אבלים וביקור חולים וגמילות חסדים מביאין טובה לעולם " ( אבות דרבי נתן נו " א , ל ) . התלמוד הבבלי ( סוכה מט ע " ב ) קובע כי " בשלושה דברים גדולה גמילות חסדים יותר מן הצדקה , צדקה - בממונו , גמילות חסדים - בין בגופו בין בממונו . צדקה - לעניים , גמילות חסדים - בין לעניים בין לעשירים . צדקה - לחיים , גמילות חסדים - בין לחיים בין למתים " , וכך הוא כורך יחדיו כל מעשה טוב שעושה אדם לחברו , כגון שהוא משמח חתן וכלה , מבקר חולים ומלמד את היתומים תורה . ומכאן בסיס למוסד הנפוץ מאוד בחברה היהודית , בארץ ובעולם , הגמ " ח ( = גמילות חסדים , וברבים : גמ " חים ) , הבא לענות על צרכיהם המרובים והמגוונים של בני הקהילה . החל בגמ " ח המלווה כספים בלא ריבית , המשך בגמ " ח של שמלות כלה , מוצצים וכיסאות לאבלים , וכלה בברגים לתיקון מסגרות משקפיים וחלב אם ועוד כיוצא בהם . מקום מיוחד נודע ל " חסד של אמת " , מעשה של חסד שאין בצידו שום כוונה מצד הגומל לזכות בטובת הנאה מזה שזוכה לחסדו . " כל חסד שהוא שלא בפניו [ = כלומר שאין מקבל ההנאה יודע על החסד שנעשה עימו ] הוא חסד של אמת , אבל חסד שבפניו הוא חסד של חנופה" ( לקח טוב לבראשית מז , כט ) . והנעלה ביותר הוא החסד שנעשה עם המת , שהרי נבצר ממנו להשיב לעושה הטובה כגמולו . הכוונה לטיפול בגופתו , לסיפוק תכריכים ולקבורתו . יסוד הביטוי הוא בדברי יעקב האומר ליוסף על ערש דווי : " ועשית עמדי חסד ואמת ... ושכבתי עם אבותיי ... וקברתני בקבורתם " ( בראשית מז , כט - ל ) . ומכאן הקיצור גחש " א ( = גמילות חסד של אמת ) המעטר את מכוניות החברה קדישא , המטפלת בהבאת נפטרים אל מקום מנוחתם האחרון . חסד שאינו חסד פרשן המקרא אבן עזרא מעלה את האפשרות שמא תיבת " חסד " בפסוקנו לא באה במשמעותה השכיחה , אלא " פירושו כמו ' חסד הוא '" , ובדברים אלו הוא מכוון אל הפסוק בויקרא כ , יז : " ואיש אשר יקח את אחותו בת אביו או בת אמו וראה את ערוותה והיא תראה את ערוותו חסד הוא ונכרתו לעיני בני עמם " . תיבת " חסד" בפסוק זה משמעה חרפה , תועבה , או כדברי תרגום אונקלוס : " קלנא " , קלון . ( אגב : תיבת " חרפה " העברית תורגמה לארמית ב " חסודא " [ בראשית לד , יד ] . ) ויש שמפרשים את התקבולת שבמשלי יד , לד - " צדקה תרומם גוי / וחסד לאומים חטאת " - כאומר כי החטאת , היפוכה של הצדקה , מביאה עמה חרפה ללאומים , בעוד שצדקה מרוממת אותם ומעלה אותם על נס ( וראו עוד משלי כה , י ) . מקצת מן החכמים , שנתקשו בהבנת " חסד " כתיבה שלילית , ביקשו להם דרך להסביר אותה בפסוק מספר ויקרא במשמעות המקובלת שלה . תוך עיסוק בשאלת ראשיתו של המין האנושי , ולאור ההנחה שקין והבל נשאו את אחיותיהן , אמר ר ' אבין " שלא תאמר קין נשא את אחותו , הבל נשא את אחותו - חסד [ = חרפה ] הוא ! חסד עשיתי עם הראשונים שייבנה העולם מהן , ' אמרתי עולם חסד יבנה ' ( תהילים פט , ג [ ירושלמי יבמות יא , א ]) . ואם נשוב לפסוקנו הרי שלפי פירוש זה הגויים , עובדי עבודה זרה , נטשו את חסדם - חרפתם , את אליליהם .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help