sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

[ ב ] שמות האלוהות בספר כיוון ששמות האלוהות בספר יונה מתחלפים , פעם " אלוהים " ופעם " ה '" , ראוי להצביע על טעם הבחירות השונות שבחר המחבר בשמות אלה , בבחינת " סוף מעשה במחשבה תחילה " . מבוא [ א ] מבנה הספר ספר יונה הוא אחד משנים - עשר הספרים הקצרים שנקבצו יחדיו לספר תרי - עשר , אך הוא חריג ביניהם משום שהוא סיפור על אודות הנביא , ולא אוסף של נבואותיו . הספר נחלק לשני חלקים ברורים : השליחות הראשונה שנשלח יונה אל נינוה ( פרקים א - ב ) והשליחות השנייה ( פרקים ג - ד ) . כל אחד משני החלקים ניתן לחלוקה לארבע תמונות : א . השליחות הראשונה : ] 1 ] א , א - ג : הטלת השליחות על יונה וניסיון בריחתו ] 2 ] א , ד - טז : הלקח על הים - אין לברוח מלפני ה' ] 3 ] ב , א - ב , יא : יונה במעי הדג , מתפלל ונושע ] 4 ] ב , ג - י : מזמור הנאמר בפי יונה ממעי הדגה ( המשולב בתמונה [ [ 3 ) ב . השליחות השנייה : ] 1 ] ג , א - ד : הטלת השליחות בשנית וביצועה ] 2 ] ג , ה - י : חזרת אנשי נינוה בתשובה ומחילת ה ' להם ] 3 ] ד , א - ג : תפילתו - תלונתו של יונה ] 4 ] ד , ד - יא : ה ' מלמד את יונה לקח בין שני חלקיו של הספר ניכרת סימטריה : שניהם פותחים במילים " ויהי דבר ה ' אל יונה " , ונוסח הטלתן של שתי השליחויות על יונה כמעט זהה מבחינה לשונית : " קום לך אל נינוה העיר הגדולה וקרא עליה " ( א , ב ) - " קום לך אל נינוה העיר הגדולה וקרא אליה " ( ג , ב ) . אפילו הלשון הפותחת את תיאור בריחתו של יונה ( א , ג ) והלשון המתארת את מילוי השליחות השנייה ( ג , ג ) זהות הן : " ויקם יונה " . בשני חלקי הספר מופיעים בתמונה השנייה גויים , ובשתי התמונות הם מצטיירים על דרך החיוב ומגלים עדיפות על יונה : בחלק הראשון הגויים הם יורדי הים , המבקשים להימנע ככל האפשר מהטלת יונה הימה , ועושים כך רק לאחר שמתברר להם מעל לכל צל של ספק כי זה הוא רצונו של ה ' . המלחים יראים את ה ' , זובחים לו זבחים ונודרים נדרים . בחלקו השני של הספר הגויים הם אנשי נינוה החוזרים בתשובה גמורה כמענה לקריאת יונה . דמותו של רב החובל , מנהיג הספינה , בחלק הראשון של הספר מקבילה לדמות המלך שבחלקו השני : שניהם מגלים אמונה באלוהים כשהסכנה מרחפת מעל לראשם , אף שאינם בטוחים כי אמונתם אכן תושיעם , ואף הלשון שבפיהם דומה : " ויקרב אליו רב החובל ויאמר לו ... קום קרא אל אלוהיך אולי יתעשת האלוהים לנו ולא נאבד " ( א , ו ); " ויגע הדבר אל מלך נינוה ... ויזעק ויאמר ... ויקראו אל אלוהים בחוזקה ... מי יודע ישוב וניחם האלוהים ... ולא נאבד " ( ג , ו - ט ) . יושם אל לב כי הן המלחים והן אנשי נינוה מגלים אמונה באלוהים ופועלים בעקבות כך , עוד בטרם יתערבו הממונים עליהם , רב החובל והמלך , במהלך העלילה . בתמונה השלישית של כל אחד משני חלקי הספר פונה יונה בתפילה לאלוהים . בחלק הראשון הוא משמיע תפילה להצלתו ואין האלוהים משיב לו , ואילו בחלק השני מביעה תפילתו את כעסו של יונה על הצלת אנשי נינוה , וזו זוכה הפעם למענה מפורט מאת ה ' , באומר ובמעש ( ד , ד - יא ) . את חלקיו השונים של הספר מאגדים גם אמצעים ספרותיים דומים , כגון משחקי מילים ( ראו עמ ' 63 ) ומילים מנחות . בצד אלה יש להצביע על אמצעים ספרותיים אחרים שמחבר הספר עושה בהם שימוש : הכיאסמוס ( עמ ' , ( 68 ההבזק לאחור ( עמ ' 117 ) והשאלה הרטורית ( עמ ' . ( 123

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help