sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:121

עם לידת בנה השני ( בראשית לה , יז - יח ) . על שמשון הסובל מהצקותיה של דלילה , המבקשת שיגלה לה את סוד כוחו , נאמר : " ויהי כי הציקה לו בדבריה כל הימים ותקצר נפשו [ = אזלה סבלנותו וביקש ] למות" ( שופטים טז , טז ) , ואכן אז הוא חושף את סודו בפניה ומביא על עצמו את סופו . על אנשים שביקשו מאחרים להמיתם ( אבימלך בן גדעון ושאול ) ראו עמ ' . 50 יש המביעים את משאלתם למות כתנאי שאינו יכול להתממש . כך דברי העם במדבר אל משה ואהרן : " מי יתן מותנו ביד ה ' בארץ מצרים בשבתנו על סיר הבשר ... כי הוצאתם אותנו אל המדבר הזה להמית את כל הקהל הזה ברעב " ( שמות טז , ג ) , ודוד , המקונן על בנו אבשלום , אומר " מי יתן מותי אני תחתיך אבשלום בני בני " ( שמואל - ב יט , א ) . המדרש ( מכילתא דרבי ישמעאל , בא , פסחא א ) רואה בבקשתו של יונה למות כשיוטל אל הים ( א , יב ) דווקא ביטוי לדאגתו לעם ישראל , כשהוא משווה אותו אל משה ודוד . " במשה מה הוא אומר ? ' ועתה אם תשא חטאתם ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת ' ( שמות לב , לב ) ... בדוד מהו אומר ? ' הנה אנכי חטאתי ואנכי העוויתי ואלה הצאן מה עשו תהי נא ידך בי ובבית אבי ' ( שמואל - ב כד , יז ) " . שני אלה , יחד עם יונה , מלמדים כי " בכל מקום אתה מוצא האבות והנביאים נתנו נפשם על ישראל " . ומעניין שבמדרש משלי ( יד , לד ) מסופר על משה שבאחרית ימיו מנסה הקב " ה לשכנעו למות ואף נוטל ממנו את כוחו ללמד תורה . כאשר " נשתכחו המסורות [ = דברי התורה ] ממשה ולא היה יודע מה להשיב , והיה משה נכשל ונופל על פניו , אמר : ריבונו של עולם , טוב מותי מחיי " . כזכור , הצבענו לא אחת על השפעת סיפורי משה שבתורה על סיפור יונה ( כגון עמ ' , ( 11 וכאן צועד המדרש בכיוון ההפוך וצובע את התנהגותו של משה ברוח סיפור יונה . טוב מ ... המבנה הלשוני " טוב דבר מה אחד מדבר מה אחר " , היינו עדיף עליו , מקובל במקרא , ובעיקר בספרות החכמה הנוטה למבעים מכלילים ותמציתיים , וראו לדוגמה : " טוב פת חרבה ושלוה בה מבית מלא זבחי ריב " ( משלי יז , א ) , " טוב מראה עיניים מהלך נפש " ( קהלת ו , ט ) . מבנה לשוני זה מצוי גם בספר החכמתי מן הספרים החיצוניים , ספר בן סירא , הידוע ביחסו העוין לנשים , האומר : " טוב רוע איש מטוב אישה " ( מב , יד ) . הדגם האמור מצא את דרכו גם לסוגות ספרותיות נוספות במקרא , כגון המזמורים ( " טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף " [ תהילים קיט , עב ]) או הנבואה . הנביא ישעיהו אומר על הסריסים : " ונתתי להם בביתי ובחומותיי יד ושם טוב מבנים ומבנות " ( נו , ה ) . אף בסיפורת המקראית נמצא דגם לשוני זה . כך , למשל , משיב לבן בעורמה ליעקב , המבקש לשאת את רחל : " טוב תיתי אותה לך מתיתי אותה לאיש אחר " ( בראשית כט , יט ) , ואילו נעמן , שר צבא ארם , המפקפק בכוחם המרפא של מי הירדן , אומר : " הלוא טוב אמנה ופרפר נהרות דמשק מכל מימי ישראל " ( מלכים - ב ה , יב ) . חיבור בין מאמר בעל אופי חכמתי לבין הסיפורת ניכר בתגובתו של גדעון לבני אפרים , המתלוננים על שלא קרא להם לקחת חלק במלחמה עם מדין . ברצונו להפיס את דעתם הוא אומר להם : " הלוא טוב עוללות אפרים מבציר אביעזר . בידכם נתן אלוהים את שרי מדין ואת עורב ואת זאב ומה יכולתי לעשות ככם " ( שופטים ח , ב - ג ) . העוללות , מעט הענבים הנותרים בכרם בסיום הבציר , עדיפים במקרה זה על הבציר כולו , וטוב שבט אפרים , שהרג את מנהיגי המדינים , מגדעון ( ממשפחת אביעזר ) שהרג רק את לוחמיהם . אליהו הנביא והמזון שהביא לו המלאך לאחר שביקש את מותו ( מלכים - א יט ) . ציור מעשה ידיו של , Daniele da Volterra צייר ופסל איטלקי בן המאה השש עשרה .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help