sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:40

פרק א פסוק ז ויּאמרו איש אל רעהו לכו ונפילה גורלות ונדעה בשלּמי הרעה הזּאת לנו ויּפלו גּורלות ויּפל הגּורל על יונה : פסוק ו הסיט את תשומת לבו של הקורא ממלחי הספינה אל רב החובל ואל יונה ; פסוק ז משיב אותה אל המלחים . כיוון שאלה נואשו משתי דרכי הפעולה - זעקה לאלוהיהם והשלכת הכלים הימה - הם נוקטים בדרך שלישית ומקווים שבאמצעות הטלת גורל ניתן יהיה לגלות מיהו האיש שבעטיו פרץ הסער . המלחים מניחים שאין סערה פורצת במקרה אלא שיד אלוהים בדבר , כעונש לאדם כלשהוא , ואותו אמור הגורל לגלות . הצירוף הלשוני " ויאמרו איש אל רעהו " מקדים דברים של עידוד הדדי לנקיטת יוזמה ( ראו בראשית יא , ג : " ויאמרו איש אל רעהו הבה נלבנה לבנים ונשרפה לשרפה " , וכן מלכים - ב ז , ט : " ויאמרו איש אל רעהו ... ועתה לכו ונבואה ונגידה בית המלך " ) . תיבת " לכו " ( " לכו ונפילה " ) היא פועל עזר המביע זירוז לפעולה ( כגון : " לכו נרננה לה ' נריעה לצור ישענו " [ תהילים צה , א ]) . תהליך הפלת הגורלות אינו מתואר בסיפור , ולא ברור כיצד נעשה , וזאת משום שאין פרטיו רלבנטיים למהלך העלילה ולמסר הרעיוני שלה , או ייתכן שהיה מוכר וידוע לבני התקופה . המילה " בשלמי " שבדברי המלחים ( " ונדעה בשלמי הרעה הזאת לנו " ) - שמשמעותה : בגלל מי - נוצרה בהשפעת התיבה הארמית " בדיל " , שמשמעותה " בגלל " . וראו עוד פסוק יב : " כי בשלי [ = בגללי ] הסער הגדול הזה " . השימוש במילה " רעה " לציון הצרה , הסערה , נועד להזכירנו כי סירובו של יונה להתריע על הרעה , רעתם של אנשי נינוה ( פסוק ב ) היא שגרמה לה ' להגיב ברעה , בסערה . המלחים אינם משתהים , אלא אומרים ועושים : " ויפילו גורלות " , והתוצאה הרצויה מושגת : " ויפול הגורל על יונה " . יונה לא קרא לאלוהיו , אך אלוהיו מצביע עליו , על אשמתו . גורלו של הגורל יש המבקשים להסביר את מקורו של שם העצם " גורל" על פי הערבית הארץ - ישראלית שבה ג ' רל , או ג ' רעל , הן אבנים קטנות המשמשות להטלת גורלות , אך אין להוציא מכלל אפשרות שהמילה העברית היא שהתגלגלה אל הערבית . שם עברי נוסף ומאוחר יותר לגורל הוא הפור ( puru באכדית ) , וראו אסתר ג , ז : " בחודש הראשון ... הפיל פור הוא הגורל לפני המן " . הגורלות הם עצמים כלשהם המוטלים בדרך מיוחדת כדי

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help