sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

פרק ב פסוק ט משמּרים הבלי שוא חסדּם יעזבו : שני הפסוקים האחרונים במזמור מעוצבים כעימות בין דרכם של עובדי האלילים לבין דרכו של המתפלל . " הבלי שוא " בפסוקנו הוא כינוי לאלילים , וראו בדומה האמור בשירת " האזינו " על העם החוטא : " המה קנאוני בלא אל כיעסוני בהבליהם " ( דברים לב , כא ) , ואף הנביא ירמיהו אומר על פסלי האלילים : " הבל הם מעשה תעתועים " ( י , טו ) . וכך הוא גם במקבילה לפסוקנו בתהילים לא , ז : " שנאתי השומרים הבלי שוא ואני אל ה' בטחתי " . עובדי האלילים הם המשמרים או השומרים אותם , כלומר הדבקים בהם או העובדים אותם ( על הצירוף שמ " ר ועב " ד ראו בראשית ב , טו : " לעבדה ולשמרה " , ובפסוק זה משמעות עב " ד ושמ " ר היא אחת ) . אם " חסדם " מכוון לאלילים , מושא אהבתם של עובדיהם ( על " חסד " ו " אהבה " כמילים נרדפות ראו , למשל , ירמיה ב , ב : " זכרתי לך חסד נעוריך אהבת כלולותיך " ) או מושא נאמנותם ( כגון דברים לג , ח : " איש חסידך " ) , אזי אין לפנינו ביטוי לניגוד בין פסוק זה לבין הפסוק הבא , כי פסוקנו יתפרש כאומר כי עובדי האלילים יזנחו את אליליהם וידבקו בה ' . לפיכך דומה כי יש להעדיף את הקריאה המשתקפת בתרגום היווני , תרגום השבעים , " חסדך יעזבו " , הקובעת שעובדי האלילים יגלו כפיות טובה כלפי ה ' וימשיכו לאחוז באמונת השווא שהם מחזיקים בה . לצירוף " עז " ב חסד " ראו רות ב , כ : " אשר לא עזב חסדו את החיים ואת המתים " . לאור העימות בין פסוקנו לפסוק הבא יש לדחות גם את הפירוש ש " חסד " משמעו חרפה , שהרי אם עובדי האלילים ינטשו את חרפתם , את אלוהיהם , לא יהיו שונים מן המתפלל . וראו עוד בפירוש הפסוק הבא . הבל הבלים מה לאלילים ולהבל ? הבל הוא משב רוח , כאמור " את כולם ישא רוח יקח הבל " ( ישעיה נז , יג ) ומכאן שהוא סמל לדבר חולף שאין לו קיום של ממש , כדברי איוב המפציר באלוהים להניח לו : " לא לעולם אחיה חדל ממני כי הבל ימי " ( ז , טז ) . מה שאינו בר קימא הוא אפוא שווא ושקר ( ועל כן " שקר החן והבל היופי אישה יראת ה' היא תתהלל " [ משלי לא , ל ]) , ריק ( " ומצרים הבל וריק יעזורו " [ ישעיה ל , ז ]) , וקהלת הזקן הספקן , שכבר ראה הכול בימיו , מסכם וקובע : " הבל הבלים ... הכל הבל " ( א , ב ) . מתיבה זו אף נגזר פועל : " וילכו אחרי ההבל ויהבלו" ( ירמיה ב , ה ) . עם לידת בניהם של אדם וחוה ניתנים להם שמות . שם הבכור , קין , נדרש במקרא במדרש שם גלוי , בדבריה של חוה : " קניתי איש את ה '" ( בראשית ד , א ) . שמו של הבל איננו נדרש , אך משמעותו של שם זה תובן בהמשך העלילה , מגורלו המר , ממותו , בלא שהותיר אחריו זכר והמשך . חייו הקצרים היו אפוא " הבל " . בלשון חכמים זכתה תיבת " הבל " גם למשמעות חדשה , שאין בה מן השיפוטיות . היא נתייחדה לאדים חמים העולים מנשימת האדם ( " הבל תינוקות של בית רבן" [ שבת קיט ע " ב ]) או מן האש ( כגון " מים חמים המעלים הבל " [ ירושלמי תרומות ח , ג ]) ואף לזיעה חמימה ( "אין בשרו מעלה הבל " [ בבא מציעא קז ע " ב ]) .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help