sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

מילון קצר למקצועות הימאות חובל : מילת " חובל " מצויה בצירופים שונים בקשר לצור , המעצמה הימית , בדברי יחזקאל ( כז , פסוקים ח , כז - כט ) , והיא קשורה בתיבת חבל , על שם החבלים שהספינה קשורה בהם ( ותורן הספינה מכונה " חבל " [ משלי כג , לד ]) . מדרש פסיקתא רבתי ( מז ) מקשר בין " רב חובל" לבין " תחבולות " , ואכן יש הרואים גם את המילה " תחבולה " כגזורה מחכמתם של הימאים . על הקשר בין ימאות לחכמה ראו יחזקאל כז , ח : " חכמייך צור היו בך המה חובלייך " ( וראו גם פסוק ט ) . הכינוי " רב חובל " , הגדול והבכיר שבין הספנים , משמש עד היום ככינוי למפקד כל כלי שייט , והכינוי " חובל " מתייחס לבוגרי קורס קציני ים של חיל הים הישראלי . יורד ים : בתהילים קז , כג נאמר : " יורדי הים באניות עושי מלאכה במים רבים " ( והשוו ישעיה מב , י ) . בעקבות מזמור זה קובעת ההלכה ( בבלי , ברכות נד ע " ב ) כי " ארבעה צריכין להודות - יורדי הים , הולכי מדברות , ומי שהיה חולה ונתרפא , ומי שהיה חבוש בבית האסורים " , והכוונה לברכת " הגומל " , שהיא ברכת תודה לה ' הנאמרת בדרך כלל בפני מניין של אנשים בפי מי שהיו בסכנה ונחלצו ממנה . מלח : שם המקצוע " מלח " מופיע רק בפסוקנו ובנבואת יחזקאל על צור : " כל אניות הים ומלחיהם היו בך " ( כז , ט ועוד ) . פרשן המקרא ר ' יוסף קרא מבאר את המילה בפירושו ליחזקאל : " ספינה קטנה צריכה מלחים לפי שאין יכולה להלך כי [ = אלא ] אם מושכין אותה בתוך המים , ולשון ' ממולח ' ( שמות ל , לה ) היא כמתרגמינן [ כפי שהוא בתרגום הארמי ] ' מעורב ' , לפי שהן מערבין [ = בוחשים ] את הים במשוטות " . ובדומה בפירושו של ר ' אליעזר מבלגנצי לפסוקנו : " המלחים מנהיגי הספינה שמערבבין ועוכרין את המים במשוטות , כמו ' כי שמים כעשן נמלחו ' ( ישעיה נא , ו ) , מעורבבין ועכורין " . כיוון אחר לביאור המילה מצוי בפירוש המובא בידי אבן עזרא ( בשמו של פרשן מקרא קראי , יפת ) : " כי מלח היו מוליכים " . והנה מתבאר שאטימולוגיה עממית , יצירתית ככל שתהיה , עשויה להחטיא את המטרה . " מלח " היא מילה שאולה מן האכדית , u ḫ , mala ואל האכדית הגיעה מן השומרית ( שאיננה שפה שמית ) ובה ma היא אניה ו - ḫ la הוא מניע , ולפי זה מלח = מי שמניע את האניה . ספן : מילה הגזורה מן המילה " ספינה " והיא מצויה בלשוננו מספרות חז " ל ואילך , כגון הקביעה כי על פי " מנהג הספנים " ( בבא קמא קטז ע " ב ) יש לקבוע מה המשקל שעל כל נוסע בספינה להשליך הימה בשעת הסכנה . קברניט : תיבה יוונית שכמוה כ " רב החובל " , המצויה רבות בספרות חז " ל , כגון " משל לאחד מושלך לתוך המים הושיט הקברניט את החבל ואמר לו תפוש חבל זה בידך ואל תניחהו שאם תניחהו אין לך חיים " ( במדבר רבה יז , ו ) . במקורותינו הושאל הכינוי לתיאור מנהיג , כגון : " אוי לה לספינה שאבד קברניטה " ( בבא בתרא צא ע " ב ) , משפט שנאמר במקורו על מות אברהם אבינו , ונעשה עם הזמן גם כלשון קינה על מותם של מנהיגים בכלל . בעברית החדשה משמש מונח זה בעיקר לציון הבכיר שבין טייסי מטוסים אזרחיים . עורו עורו ישנים משנתכם ! המילים " בן אדם מה לך נרדם " משמשות כפתיחה לאחת הסליחות המפורסמות ביותר במנהגם של יהודי המזרח . הסליחה נתחברה בידי ר ' יהודה אבן בלעם ( ספרד , המאה הי " א ) ויש במילים אלו לא רק קישור אל ספר יונה , הנקרא במהלך תפילת יום הכיפורים ( ראו עמ ' , ( 18 אלא אף רמז למנהג להשכים עם שחר לאמירת הסליחות . וכך פותחת הסליחה : בן אדם מה לך נרדם / קום קרא בתחנונים שפך שיחה דרש סליחה / מאדון האדונים ובדומה אומר המשורר רבי יהודה הלוי ( ספרד , המאות הי " א - י " ב ) : ישן , אל תרדם / ועזב התלהלהך [ = התנהגות של הוללות ] די לך , מה לך נרדם ? / קום , קרא אל אלהיך ! הקריאה להתעוררות מן השינה נתפסת כמטאפורה הקוראת לאנשים לצאת מאדישותם , לא לשקוע בחוסר מעש ושאננות , ובקשר לימים הנוראים מפורסמים הם דברי הרמב " ם ( הלכות תשובה ג , ז ) המסביר את חשיבות תקיעת השופר כקריאה למאמינים : " עורו עורו ישנים משנתכם , והקיצו נרדמים מתרדמתכם ; וחפשו במעשיכם וחזרו בתשובה , וזיכרו בוראכם " .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help