sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:120

פרק ד פסוק ג ועתּה ה ' קח נא את נפשי ממּנּי כּי טוב מותי מחיּי : מילת " ועתה " חוזרת אל ראשית תפילתו של יונה , אל המילים " אנה ה '" ( פסוק ב ) , ומציינת את ראשיתה של הבקשה , את בקשת יונה על מותו , שהיא תכלית דבריו ( על " ועתה " בתפקיד זה ראו למשל : בראשית ג , כב ; עמוס ז , טז ; מלאכי ג , טו ) . ושוב רבה כאן האירוניה : דווקא כאשר מכנה יונה את אלוהיו " אל חנון ורחום " ( כפי שהוא בפסוק הקודם ) הוא מבקשו לקחת ממנו את נשמת אפו . גם נביאים אחרים ביקשו על מותם : משה , שמאס בהתנהגותו של העם ותלונותיו , מבקש מן האלוהים שיקח את חייו ( במדבר יא , יד - טו ) , וגם כשביקש רחמים על עמו , הצהיר שאין לו חפץ בחייו אם לא ירחם ה ' על בני ישראל שחטאו בעגל ( שמות לב , לב ) . ואילו מניעיו של יונה הם היפוכם של מניעי משה : דווקא רחמי ה ' על מעשיו הם שהביאוהו לידי כך שיבקש את מותו . דמיון מובהק מצוי בין בקשת יונה לזו של אליהו , שעליו נאמר : " והוא הלך במדבר דרך יום ויבוא וישב תחת רותם אחד וישאל את נפשו למות ויאמר רב עתה ה ' קח נפשי " ( מלכים - א יט , ד ) . גם כאשר שב יונה - להלן בפסוק ח - ומבקש על מותו , " וישאל את נפשו למות ויאמר טוב מותי מחיי " , דומה ההקדמה לדבריו להקדמת המספר לבקשת אליהו . אליהו המקנא לה ' , המיואש נוכח נטישת בני ישראל את ברית ה ' ורצונם לפגוע בו , בנביאו , ולהורגו ( ראו שם , פסוק י ) אינו יודע רחמים מה הם ואינו נרתע מלקטרג על העם באוזני אלוהים , וכמוהו עושה יונה שאין רחמים בלבו ( על הזיקה בין סיפורנו לסיפורי אליהו ראו בהרחבה עמ ' . ( 12 - 11 מילת " נפשי " , היינו אני עצמי ( ראו לדוגמה דברי יצחק לעשו : " בעבור תברכך נפשי " [ בראשית כז , ד ]) , מעוררת את זכר דברי המלחים בפרק א , יד : " אל נא נאבדה בנפש האיש הזה " . המלחים ריחמו על נפשו של יונה והוא הרי היה עד לרחמיהם ( א , יג ) , ועתה הוא מבקש את מותו משום שה ' חס על נפשות אנשי נינוה . המבקשים את מותם משה , שכבר הערנו על נכונותו למות למען הצלת עם ישראל לאחר חטא העגל , נופל גם הוא לחולשה ומבקש מאלוהים במהלך שנות הנדודים במדבר : " לא אוכל אנכי לבדי לשאת את כל העם הזה כי כבד ממני . ואם ככה את עושה לי הורגני נא הרוג " ( במדבר יא , יד - טו ) . כאשר מתרוצצים הבנים ברחמה של רבקה היא מתלוננת ואומרת : " אם כן למה זה אנכי ? " ( בראשית כה , כב ) והתרגום הסורי , הפשיטתא , גורס כאן : " למה זה חיה אנכי " , ונראה שלכך מכוון גם פשוטו של מקרא . רבקה תשוב ותבקש את מותה - ולו כשגרת לשון המבטאת תסכול עמוק - כאשר תגלה את עוגמת נפשה על נישואי עשו לבנות כנען : " קצתי בחיי מפני בנות חת " ( בראשית כז , מו ) . אם נוספת המביעה נכונות למות אם לא תתגשם משאלתה היא רחל העקרה האומרת ליעקב " הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי " ( בראשית ל , א ) . למרבה האירוניה היא אכן תמות כאשר יהיו לה לא בן אחד אלא " בנים " ,

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help