sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:119

שחכמי המשנה והתלמוד גיבשו כדרך לדרוש בעזרתן את התורה ( כגון : מידת קל וחומר [ וראו להלן ד , יא - יב ]) . אך דומה כי הכוונה דווקא לשלוש עשרה מידותיו של הקב " ה , ולפי זה פותח הפיוט בהזכרת האלוהים ומסיים במידותיו . מקבילות רבות מצאנו בספרות העולם לסוג כזה של שירים ופזמונות , אך הם בדרך כלל מסיימים במספר שתים - עשרה . אפשר שהבחירה לסיים במספר שלוש-עשרה דווקא באה כפולמוס כנגד העולם הנוצרי , שבו נחשב מספר זה כמספר חסר מזל . אגב : העדרה של קומה שמספרה שלוש - עשרה מבניינים רבים בעולם המערבי היא ביטוי לחשש שמספר זה מעורר . רחמים מרכזיות הרחמים במחשבת המקרא באה לידי ביטוי גם בלשונו , בריבוי השורשים המבטאים רעיון זה . הפועל רח " ם ושם העצם רחמים גזורים מרחם , המסמל את אהבת האם לצאצאיה , ולא ייפלא אפוא שמשמעותם אהבה , וראו תהילים יח , ב : " ארחמך ה ' חזקי " , שממנו ברור כי מדובר באהבת האדם לאלוהיו , על דרך " ואהבת את ה ' אלוהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך" ( דברים ו , ה ) . התרגומים הארמיים אכן מתרגמים את אה " ב העברי ברח " ם הארמי ( כגון בראשית כב , ב ) . רח " ם מרבה להופיע יחדיו עם השורש חנ " ן , ומשמעותם אחת היא . כך בצירוף " חנון ורחום " שבפסוקנו , וכן : " ויחן ה ' אותם וירחמם " ( מלכים - ב יג , כג ) ועוד הרבה . בספר יונה מופיע במשמעות זו גם השורש נח " ם ( וראו עמ' . ( 111 - 110 בסיום ספרנו מופיע הפועל חו " ס ( ד , י - יא ) , שורש המופיע רבות עם חמ " ל ורח " ם כגון : " לא אחמול ולא אחוס ולא ארחם מהשחיתם " ( ירמיה יג , יד ) . רעיון החסד קשור אף הוא לתפיסת הרחמים . " חסד" ו " רחמים " מרבים בשל כך להופיע יחדיו , כגון " וחסד ורחמים עשו איש את אחיו " ( זכריה ז , ט ) , וראו עוד הצירוף " חן וחסד " ( אסתר ב , יז ) , כאשר תיבת " חן " גזורה מן השורש חנ " ן שמשמעותו , כאמור , קרובה לשורש רח " ם . כמעט תמיד מופיעים השורש רח " ם ותיבת רחמים במקרא בקשר לתכונותיו של האלוהים , כפי שהוא בספרנו , ורק לעיתים רחוקות נמצא אותם מתארים התנהגות אנושית . כגון רחמי הורים על ילדיהם ( "כרחם אב על בנים " [ תהילים קג , יג ] או " התשכח אישה עולה מרחם בן בטנה " [ ישעיה מט , טו ]) . לעומת זאת בספרות חז " ל מתרחב השימוש בשורש רח " ם לתאור תכונותיו של עם ישראל , כגון " מה דרכי שמים [ = ה ' ] רחום ורחמן על הרשעים ומקבלן בתשובה , כך אתם תהיו רחמנים זה על זה " ( סדר אליהו רבה , כד ) , כי " שלושה סימנים יש באומה זו : רחמנים , וביישנין , וגומלי חסדים " ( בבלי , יבמות עט ע " א ) . בספרות ובלשון העברית נעשה שימוש רב בתיבת רחמים ובהקשרים שונים ומגוונים : " אל מלא רחמים " הוא פתיחתה של תפילה הנאמרת לזכרם של נפטרים , ואילו " בטוב תלין " והמענה " וברחמים תקיץ" היא נוסחת ברכה יפה להולכים לישון . יונה מבקש רחמים המשוררת זלדה מסיימת את שירה " כי האור שעשועי" ( מתוך " הכרמל האי - נראה " . הקיבוץ המאוחד , תל אביב תשל " א , עמ ' - ( 22 - 21 שהוא ככל הנראה פנייה אל בעלה שהלך לעולמו - במילים : " יונה הנביא שדרכו אל אלהים מלאה בריחות בתוך מים זועמים יבקש עליך רחמים ועלי ועל כל הטובעים " . לפנינו שימוש מקורי במוטיבים שונים מספר יונה , אך תוך היפוך משמעותם : בריחתו של יונה היא דווקא חלק ממסעו בדרכו אל האלוהים , ובסופו של דבר הוא אכן מבקש רחמים על אחרים . יונה אף אינו היחיד הטובע בים ; כל בני האדם , כמו המשוררת ובעלה , הם טובעים הזקוקים לרחמים . שריד מעתיקותיה של העיר טרטסוס , שיש המזהים אותה עם " תרשיש " המקראית ( ראו עמ ' . ( 29 הוא כתוב בשפה קדם -רומית שדוברה בדרום חצי האי האיברי ונכחדה עם הזמן . החרס ועליו הכתובת מתוארך למאות השביעית - שישית לפני הספירה .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help