sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

פרק א פסוק ו ויּקרב אליו רב החבל ויּאמר לו מה לּךָ נרדּם קום קרא אל אלֹהיךָ אולי יתעשּׁת האלֹהים לנו ולֹא נאבד : מנהיגם של המלחים מכונה " רב החובל " ( והוא צירוף יחידאי במקרא , ו " רב " כאן משמעו הגדול , הבכיר שבחובלים , כמו בצירופים מקראיים אחרים כגון " רב סריס " [ מלכים - ב יח , יז ] או " רב טבחים " [ שם כה , ח ]) . רב החובל , הקרב אל יונה ( ויש לשים לב למשחק המילים בין " ויקרב " לבין " רב " ) הוא הדמות המשיבה את יונה הישן אל המציאות . כיוון שהנביא הוא היחיד שאיננו נוטל חלק בניסיונות ההצלה , רב החובל הוא שמעורר אותו לפעולה . המילים " מה לך נרדם " הן שאלה רטורית המבטאת טרוניה ( וכך הוא , למשל , גם ירמיה ב , יח : " מה לך לדרך מצרים לשתות מי שיחור " [ וראו עוד להלן , פסוק י ]) , ויותר משמץ אירוניה יש בזירוז של נוכרי הדורש מנביא בן עם ישראל לקרוא לאלוהיו . בדברי רב החובל " קום קרא " ( ולא " קום זעק " , כתגובתם של המלחים ) יש משום רמז לתחילת הספר , לשליחות שהוטלה על יונה , " קום לך אל נינוה ... וקרא עליה " . האם יונה , שלא שעה לצו ה ' לקרוא על נינוה , ישעה כעת לציוויו של רב החובל ? הסיפור איננו נושא תשובה גלויה על שאלה זו , אך דומה שהמסקנה ברורה : יונה הבורח מה ' אינו חפץ בקשר כל שהוא עמו . ברב החובל מפעמת תקווה כי אלוהיו של יונה יוכל להושיעם , שהרי כל האלוהים האחרים כשלו . לפי המדרש ( פרקי דרבי אליעזר , פרק ט ) מבוססת תקוותו של רב החובל על ידיעתו כי יונה עברי הוא , " ואולי יתעשת האלוהים לנו ויעשה עמנו ניסים כמו שעשה לכם בים סוף " . אמנם אין רב החובל בטוח כי כך יקרה , אך אין הוא סבור שאפשר לוותר על פתח ההצלה שעודנו פתוח . אין אדם יכול לכפות על האלוהים להיענות לו , אך תמיד יש מקום לתקווה כי יזכה למענה , כגון בדברי משה בעקבות חטא העגל : " אולי אכפרה בעד חטאתכם " ( שמות לב , ל ) ואף בדברי עמוס : " אולי יחנן ה ' אלוהי צבאות שארית יוסף " ( ה , טו ) , וראו עוד להלן ג , ט . " יתעשת " הוא בהשפעת הארמית ומשמעו : יחשוב ( וראו דניאל ו , ד : " ומלכא עשית " שפירושו והמלך חשב ) . העברית המקראית מכירה גם את שם העצם " עשתונות " ( כגון תהילים קמו , ד ) , מחשבות . כוונת רב החובל אפוא לומר : שמא יתחשב בנו אלוהיך ויצילנו .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help