sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:78

פרק ב פסוק ח בהתעטּף עלי נפשי את ה ' זכרתּי ותּבוא אליךָ תּפלּתי אל היכל קדשךָ : בפסוק הנועל את הבית השני של המזמור יש משום חזרה לאחור בזמן : ההתרחשות המתוארת במחציתו הראשונה של הפסוק , " בהתעטף עלי נפשי את ה ' זכרתי " , קודמת למה שנאמר במחציתו השנייה של הפסוק הקודם , פסוק ז ( " ותעל משחת חיי " ) , וזאת כדי להדגיש ולחזק את המעבר הדרמטי ממצוקה לישועה . " בהתעטף עלי נפשי " ( והשוו : " בהתעטף עלי רוחי " [ תהילים קמב , ד ]) פירושו : כאשר התעלפתי , שכן לשורשים עט " ף ועל " ף נודעת משמעות זהה . תיבת " נפש " בפסוקנו אין משמעותה " גרון " ( כבפסוק ו ) אלא כינוי לאדם בכלל . דווקא ברגעיו הקשים נזכר המשורר בה ' , היינו : מזכירו , מתפלל אליו . משמעות השורש זכ " ר בבניין הפעיל זהה לעיתים למשמעותו בבניין קל ( ראו לדוגמה " זכרתי בלילה שמך ה '" [ תהילים קיט , נה ]) . על זכ " ר בהפעיל במשמעות של פל " ל ראו למשל : " תמיד לא יחשו המזכירים את ה ' אל דומי לכם " ( ישעיה סב , ו ) , או " אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו בשם ה ' אלוהינו נזכיר " ( תהילים כ , ח ) . תפילת המשורר , אשר חשב ( בפסוק ה ) כי לא יזכה עוד להוסיף ולהביט אל היכל קודשו של ה ' , מגיעה אל יעדה , אל המקדש , המקום שאליו מתנקזות תפילותיהם של בני האדם . שני בתי המזמור מסתיימים בפזמון החוזר " אל היכל קודשך " , אך דווקא הדמיון המילולי מדגיש את שינוי האווירה מייאוש לישועה : אם בסיום הבית הראשון של המזמור ( פסוק ה ) נואש המתפלל מן האפשרות שישוב ויפגוש במקדש , הרי שבסיום הבית השני נוצר מחדש הקשר עם אלוהים . עט " ף ועל "ף שני השורשים האלו חולקים יחדיו שתי משמעויות . האחת : לבוש וכיסוי , ושנייה : היחלשות ( כפי שהוא גם להלן ד , ח ) . במשמעות הראשונה נמצא שורשים אלה באים בתקבולת בפסוק כגון " לבשו כרים צאן / ועמקים יעטפו בר " ( תהילים סה , יד ) . על תמר כלת יהודה נאמר : " ותכס בצעיף ותתעלף " ( בראשית לח , יד ) , והוא כפל לשון , שכן כיסוי והתעלפות אחד הם בפסוק זה . במשמעות השנייה נמצא שורשים אלה בפסוקים כגון " ביום ההוא תתעלפנה הבתולות היפות והבחורים בצמא " ( עמוס ח , יג ) , " בנייך עולפו שכבו בראש כל חוצות " ( ישעיה נא , כ ) , והשוו את האמור במגילת איכה : " עוללייך העטופים ברעב בראש כל חוצות " ( ב , יט ) . ונראה ששתי המשמעויות הללו יסודן אחד : הנחלש ומתעלף הריהו כמי שנעטף ומתכסה בדוק בלתי נראה , המפריד בינו לבין העולם שסביבו .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help