sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:118

אדמתם ... וישליכם אל ארץ אחרת " ( דברים כט , כז ) . גם אלוהים מתייחס לארץ כאל אדמתו , כשהוא מאיים על העם : " ונתשתים מעל אדמתי אשר נתתי להם " ( דברי-הימים - ב ז , כ ) , שכן הארץ היא " אדמת ה '" ( ישעיה יד , ב ) או " אדמת הקודש " ( זכריה ב , טז ) . וכיוון ש " אדמה" היא מקור המזון , יכול הנביא ישעיהו לדייק בהבחנה בינה לבין " ארץ " ולומר : " ארצכם שממה עריכם שרופות אש אדמתכם לנגדכם זרים אוכלים אותה " ( א , ז ) . וכיצד נקראה אותה ארץ - אדמה שממנה יצא יונה ? כאן הדברים סבוכים יותר . לעיתים היא מכונה במקרא על שם יושביה הקדומים , " ארץ כנען " ( בראשית יז , ח ) או " ארץ האמורי " ( עמוס ב , י ) , ויש שהיא מכונה על שם יושביה החדשים : " ארץ העברים " ( בראשית מ , טו [ וראו עוד עמ ' [ 45 ) או " ארץ בני ישראל " ( יהושע יא , כב ) . השם המקובל היום , " ארץ ישראל " , המצוי אלפי פעמים בספרות חז " ל ( כגון כתובות יג , יא ) , נמצא במקרא פעמים בודדות בלבד , ואף לא פעם אחת בתורה . כך , למשל , בא שם זה לתאר את שטחה של ממלכת ישראל ( כגון מלכים - ב ו , כג ) או את תחום המושב של בני ישראל בלבד ( " וחרש לא ימצא בכל ארץ ישראל " [ שמואל -א יג , יט ]) , ובפסוקים מאוחרים יותר הכוונה לשטחן הכולל של יהודה וישראל גם יחד , כגון " ויאמר דויד לכנוס את הגרים אשר בארץ ישראל " ( דברי הימים - א כב , ב ) . כינוייה של הארץ בפי סופרי המקרא מעידים על חיבתה : " ארץ חמדה " ( ירמיה ג , יט ) , " ארץ הצבי " ( דניאל יא , מא ) – ביטוי שמשמעו הארץ הרצויה , כמוהו ככינויה " ארץ חפץ " ( מלאכי ג , יב ) . י " ג מידות בכינוי " י " ג ( או : שלוש עשרה ) מידות " מכונה רשימת תכונותיו של האלוהים כפי שגילה אותם בחורב למשה ( שמות לד , ו - ז ) , וכך מונים אותם מקורות חז " ל : "( 1 ) ה ' ( 2 ) ה ' ( 3 ) אל ( 4 ) רחום ( 5 ) וחנון ( 6 ) ארך אפיים ( 7 ) ורב חסד ( 8 ) ו [ רב ] אמת ( 9 ) נוצר חסד לאלפים ( 10 ) נושא ( = סולח ) עוון ( 11 ) ו [ נושא ] פשע ( 12 ) ו [ נושא ] חטאה ( 13 ) ונקה " . רשימה זו מתעלמת מהמשך הפסוק : "[ ונקה ] לא ינקה " , שעניינו דווקא במידת הדין . התלמוד הבבלי ( שבועות לט ע " א ) מבהיר , כי " מנקה הוא לשבים ( בתשובה ) , ואינו מנקה לשאינן שבים " , וזו המשמעות שמוענקת לתיבת " ונקה " ברשימה שלפנינו . כיוון שלפי מחשבת חז " ל תיבת " ה '" ( בניגוד ל " אלוהים " ) מייצגת את מידת הרחמים שבו , הכפילות " ה ' ה '" נדרשת ( בבלי , ראש השנה יז ע " ב ) כעוסקת בשני שלבים של גילוי מידה זו : " אני הוא ( סלחן ) קודם שיחטא האדם , ואני הוא לאחר שיחטא האדם ויעשה תשובה " . את השמעת המידות מקדים ספר שמות באמירה : " וירד ה ' בענן ... ויעבור ה ' על פניו [ של משה ] ויקרא " ( פסוקים ה - ו ) , והתלמוד ( ראש השנה יז ע " ב ) קובע - על יסוד הבנת תיבת " ויעבור " כעוסקת בחזן העובר לפני התיבה - במידה מרובה של העזה , כי " אמר ר ' יוחנן : אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו . מלמד שנתעטף הקדוש ברוך הוא כשליח ציבור , והראה לו למשה סדר תפילה . אמר לו : כל זמן שישראל חוטאין - יעשו לפני כסדר הזה , ואני מוחל להם " , רוצה לומר , שכל פעם שבו יבקש עם ישראל את רחמי האלוהים ומחילתו , עליו לחזור על י " ג המידות , כציבור שהחזן מנחה אותו באמירתן , כי " אמר רב יהודה : ברית כרותה לשלוש עשרה מידות שאינן חוזרות ריקם " . על יסוד מאמר זה נתקבע במנהגים השונים של עם ישראל לחזור - בהנחייתו של שליח הציבור - על י " ג המידות בתפילות שבמרבית ימי החול ( בשחרית ובמנחה ) , וביתר עוצמה בימי התעניות ( כגון עשרה בטבת ) , בחודש אלול , בעשרת ימי תשובה וביום הכיפורים . שלושה עשר מי יודע ? שלושה עשר אני יודע ! בפיוט המצוי בסופה של הגדה של פסח , לפי מסורת יהודי אשכנז , מונה הפייטן כמה ערכים בסיסיים של מסורת ישראל , על פי סדר מספרי עולה , מן האחד ( "אחד אלוהינו " ) ועד לשלושה עשר ( " שלושה עשר מידיא " ) . מה הן מידות אלה ? יש טוענים שהכוונה לשלוש עשרה המידות שהתורה נדרשת בהן , שהיא רשימה קדומה של טכניקות פרשניות סמלה של אניית חיל הים " תרשיש " . השם נדד לאורך השנים מכלי שייט אחד למשנהו , כש " תרשיש" הראשונה שירתה בזירת ים סוף . כעת – בפעם הרביעית - הוא סמלה של ספינת טילים מדגם סער . 4

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help