sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:117

עוון אבות על בנים ועל בני בנים על שילשים ועל ריבעים " ( שמות לד , ו - ז ) . דברים אלה מגדירים הן את מידת הרחמים של ה ' והן את מידת הדין הגלומה בו . מפאת חשיבותם לתורת הגמול המקראית מהדהדים הפסוקים הללו במקומות רבים בספרי התנ " ך , בעיקר בספרות המזמורים ( במיוחד תהילים פו , טו ; קג , ח ועוד ) וכן בהיסטוריוגרפיה המאוחרת ( נחמיה ט , לא ; דברי הימים - ב ל , ט ) . כל המקורות הנזקקים לפסוקים המתארים את מידות ה ' מצטטים אך ורק את הקטע שעניינו במידת הרחמים , והטעם לכך ברור : גם בתפילה ותחינה וגם במזמורי תודה אין מקום לאזכורה של מידת הדין . לעומת זאת , לא כן הדבר בסיפור המרגלים ( במדבר יד , יח ) , שעיקרו סיפור של חטא ועונשו . בנבואה הקלאסית מהדהד נוסח י " ג המידות ( ושוב , מידת הרחמים בלבד ) בדברי הנביא יואל ב , יג : " ושובו אל ה ' אלוהיכם כי חנון ורחום הוא ארך אפיים ורב חסד וניחם על הרעה " . וראוי לשים לב לכך שבספר יונה , כמו בדברי יואל , מופיע הצירוף " חנון ורחום " ( כך גם בתהילים קיא , ד ; נחמיה ט , יז ; דברי הימים - ב ל , ט ) , היפוך הסדר הקדום " רחום וחנון " ( על כך ראו גם עמ ' . ( 101 בנבואתו של יואל , כמו בדברי יונה , מופיעות מילות סיום - שאין דוגמתן בי " ג המידות : " וניחם על הרעה " . מילים אלה ניצבות בספרנו כנגד דברי מלך נינוה : " מי יודע ישוב וניחם " ( ג , ט ) , ושם בהמשך : " וינחם האלוהים על הרעה " ( פסוק י ) . יונה מוחה על כך שה ' הוא בעל רחמים ולפיכך מבטל את הפורענות , ואי אפשר שלא לחייך באירוניה נוכח דברי הנביא ההופכים את שבח ה ' לגנותו . יונה גילה בפסוקנו רק טפח מסיבת בריחתו . אין הוא מבהיר מדוע רחמי האלוהים מהווים עילה לבריחה מפניו . האם הוא דואג לכבוד האלוהים , החוזר בו מהחלטתו ? או שמא לכבודו שלו , כי אי התגשמות נבואתו תביא לכך שיראו בו נביא שקר ? הבזק לאחור ההבזק לאחור ( flashback ) היא טכניקה ספרותית , המקובלת הרבה גם בקולנוע , לפיה מעלה המספר לפתע אירועים מן העבר שלא סופרו במקומם על פי רצף הזמן . דוגמא אחרת להבזק לאחור בספרנו : בראש הספר אין מגלים לקורא מה היא הקריאה אשר נצטווה יונה לקרוא על נינוה , ורק כאשר הוא מגיע לעיר - בעל כורחו , אנוס על פי הדיבור - נודע הדבר ( ג , ד ) . ושוב : לא רק הרצון לעורר מתח בקורא הוא שדחה את הגילוי . הקריאה , " עוד ארבעים יום ונינוה נהפכת " , משקפת את הלוך רוחו של יונה בשעה שהוא עובר בעיר ( ראו פירושנו , שם ) , ומתאים יותר לאומרה כאן מאשר בראש הסיפור . הבזק לאחור מצאנו גם בסיפור יוסף ואחיו . כאשר הוא מאשים את אחיו , שזהותו לא נודעה להם , בריגול ( בראשית מב , יט - כ ) הם מפרשים את הקורות אותם כעונש על פגיעתם באחיהם : " ויאמרו איש אל אחיו אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו ולא שמענו על כן באה אלינו הצרה הזאת " ( שם , פסוק כא ) . בסיפור מכירת יוסף ( בראשית לז ) לא שמענו דבר וחצי דבר על תחנוני יוסף . תחנוניו בעבר משרתים את ההווה , את מצבם הנפשי ואת רגשות האשם המתעוררים באחים בשעת צרתם . השמעת הדברים כעת באזני יוסף אף מוכיחה לו כי אחיו למדו את לקחם . לדוגמא נוספת ראו את דברי העם המתלונן על שפת ים סוף באזני משה , בשעה שחיל פרעה מאיים עליו להשמידו : " הלוא זה הדבר אשר דיברנו אליך במצרים לאמור חדל ממנו ונעבדה את מצרים " ( שמות יד , יב ) , ולא שמענו על תלונה זו אלא כשהמספר נצרך לה . ארץ ואדמה באמור יונה " אדמתי " הוא מתכוון לארץ שממנה יצא ( וראו עוד לעיל א , ח ) . ואכן , המילים " ארץ " ו " אדמה" באות כמילים נרדפות בפסוקים רבים , כגון : " ואומר לכם אתם תירשו את אדמתם ואני אתננה לכם לרשת אותה ארץ זבת חלב ודבש " ( ויקרא כ , כד ) , וכן " ויתשם ה ' מעל

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help