sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:77

טז , ג ) . כן מכיר המקרא " בריח נחושת " ( מלכים - א ד , יג ) ו " בריחי ברזל " ( ישעיה מה , ב ) . אגב : בריחים נזכרו רבות גם במלאכת המשכן , אלא שכאן הכוונה ללוחות מעץ מצופה שחיברו יחדיו את קרשי המשכן זה לזה ( כגון שמות לו , לא ) . מתברר שגם ליסודות הבריאה יש בריחים : לארץ ( בפסוקנו ) ולים ( " ויסך בדלתיים ים בגיחו מרחם יצא ... ואשים בריח ודלתיים . ואומר עד פה תבוא ולא תוסיף" [ איוב לח , ח - י ]) . הבריח והדלתיים קובעים גבול לים ומונעים ממנו להציף את היבשה , כמעין מחסום . המדרש ( ויקרא רבה יד , ד ) דורש פסוק זה מספר איוב כעוסק בתינוק שבמעי אמו , ורואה בבריח הנזכר כאן את המנגנון המגן על התינוק ומונע את יציאתו לאוויר העולם בטרם עת . דומה כי יש לקשר לענייננו גם את הצירוף " נחש בריח" ( ישעיה כז , א ) . ישנם בריחים שצורתם צורת טבעת והם נסגרים ונפתחים על ידי סיבוב , ונחש בריח הוא נחש בתנוחה מתעגלת , כשפיו וזנבו נפגשים , כפי שעולה מן התקבולת שבדברי הנביא ישעיהו : " ביום ההוא יפקוד ה' בחרבו הקשה והגדולה והחזקה על לוויתן נחש בריח / ועל לוויתן נחש עקלתון " ( ישעיה שם ) . אגב יש להעיר שגם " לוויתן " הנזכר בפסוק זה הוא נחש שצורתו כצורת כתר , " לויה " ( משלי ד , ט : " תתן לראשך לוית חן עטרת תפארת תמגנך " ) . אפשר שלצורה זו של הבריח רומז המתפלל בשירנו החש שהוא מוקף מכל עבר לבלי יכולת לברוח : " נהר יסובבני" ( פסוק ד ) , " אפפוני מים עד נפש " ( פסוק ו ) . " שבעה שמות יש לגיהנום" העניין הרב שגילו הקדמונים בשאול , בעולם המתים , מוצא את ביטויו גם בעושר כינוייו של מקום משכנם . לעיל פגשנו בכינוי " שאול " ( פסוק ג [ וראו שם ]) ובפסוקנו מצאנו את הכינויים " ארץ " ו " שחת " . בתלמוד הבבלי ( עירובין יט ע " א ) קובע ר ' יהושע בן לוי , כי " שבעה שמות יש לגיהנום , ואלו הן : שאול ואבדון ( משלי טו , יא ) , ובאר שחת ( תהילים נה , כד ) , ובור שאון ( שם מ , ג ) , וטיט היוון ( שם ) , וצלמוות ( ישעיה ט , א ) , וארץ התחתית ( יחזקאל לא , טז ) " , והתלמוד מוסיף על רשימה זו גם את " תפתה " ( כדרשה על ישעיה ל , לג , שממנו נלמד כי הגיהנום נברא כבר ביום הראשון לבריאת העולם ) . ועל כל אלה ניתן להוסיף גם את הכינוי " דומה " ( " לא המתים יהללו יה ולא כל יורדי דומה " [ תהילים קטו , יז ]) או " בור " בסתם ( " נחשבתי עם יורדי בור " [ תהילים פח , ה ]) , וכן " מוות " ( " דרכי שאול ביתה יורדות אל חדרי מוות" [ משלי ז , כז ]) . " מדרש כונן " ( אוצר מדרשים , עמ ' , ( 256 המבקש להכניס סדר בכל השמות האלה , מארגן אותם בסדרה של מדורים , שבעה מדורי גיהנום , המצויים זה מתחת לזה , החל בשאול שהוא העליון מכולם וכלה בארץ תחתית . לפי מדרש זה יש צורך בשלוש מאות שנים של הליכה כדי לעבור בכל אחד מן המדורים , וכל אחד מהם אף מיוחד לסוג אחר של פושעים , כגון " הגזלנים וגנבים ועושקי שכר שכיר " ( במדור השני ) , מגלי עריות ( ברביעי ) והמלשינים ( בשישי ) שהם " תלויים בלשונם , ובו נדונים בכל מיתה ובעונש כבד אותם שעיניהם צרות בתלמידי חכמים " . " יונה מוקא ליבשה " , חיתוך עץ , מעשה ידי האמן ומורה בבצלאל , יעקב שטיינהרט ( 1968 - 1887 ) בתוך ספרו : ספר יונה , . 1953 היצירה מדגישה את תנועת הפליטה של יונה המבוהל ממעי הדג .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help