sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הרכבת התורכית במלחמת העולם הראשונה ויהודי ארץ ישראל אילן גל פאר מלחמת העולם הראשונה נשענה יותר מקודמותיה על חידושים טכנולוגיים - תושבי הארץ היהודים , שהיו משכילים ברובם , תרמו את חלקם למאמץ המלחמתי , והו-עסקה בתחומים מגוונים שבהם נדרשה אינטליגנציה ומיומנות מקצועית - יכולת טכנית , וכושר הסתגלות לחידושים , תכונות שלא היו רווחות בקרב חיילי הצבא התורכי ובקרב האוכלוסייה המקומית . בני בריתם של התורכים , הגרמנים והאוסטי רים ששרתו בארץ , היו רגילים לרמת שרותים מתקדמת . שליטת היהודים בשפות אירופיות וקרבתם לעולם המושגים המערבי , הקלו עליהם להשתלב במערך חמתי , אף שלא שרתו בכוחות הקדמיים ממש , בדרג הלוחם , אלא במערך העורפי , בכך הם מילטו את נפשם , ואף תרמו להצלת היישוב היהודי מפורענות . בתנאים הכלכליים הקשים ששררו בארץ באותם ימים , נטילת חלק במאמץ המלחמתי היה בה כדי להציל את משתתפיו ואת משפחותיהם מרעב , ואף להשיג שחרור מגיוס לצבא ולגדרדי העבודה , שתנאי השרות בהם היו קשים במיוחד , יהודי ארץ ישראל חרמו תרומה השובה במיוחד בתחום הרגיש ביותר - בתפעול מסילת הברזל - שרות שהיה חיוני מאין כמוהו לניהול המלחמה , בהיעדר כבישים ואמצעי תובלה אחרים להעברת ציוד כבד , עוד לפני פרוץ הקרבות , הבין הפיקוד התורכי - גרמני , שקשיי התעבורה לחזית יהוו נקודת תורפה עיקרית במלחמה . כדי להתמודד עם הבעיה , הונח סעיף של המסילה מסביבות גינין דרומה , כהמשך למסילת הברזל החיגיאזית שהייתה קיימת כבר מעל לעשור , סעיף זה , שנקרא רשמית " סעיף מצרים של מסילה חיג ' אז ' / הגיע במאי 9 ו 6 ר עד לניצנה , בגבול ארץ ישראל , ואמור היה להמשיך לטיני . היה זה העורק הבלבדי כמעט לאספקת ציוד , מזון , חימוש , ולפעמים גם להעברת גייסות . המטענים טולטלו לעתים שבועיים ויותר במסילה הבגדאדית מאיסטנבול עד הרי הטאורוס בדרום אנטוליה . משם המשיכו בעגלות בדרכים הרריות אל קו הלב - רייק בבקעח הלבנון , והועברה דרך דמשק ודרעא בואכה בית שאן ועםולה , משם פנתה המסילה דרומה , עד שהגיעה בסוף המסע מלא חתחתים לכוחות הלוחמים בנגב ובסיני . תלותה של החזית בקו אספקה יחיד זה הייתה כמעט מוחלטת . יהודים רבים מצאו העסוקה בהכנת התשתית , בתפעול או בתחזוקה שרות הרכבות . הם לא עשו זאת מתוך רגשות פטריוטיים לתורכיה , אלא כדי לשרוד

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help