sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

בין שכונות ירושלים שהתלכדו לכלל ירושלים היהודית החדשה , יש שכונות שכבר נכתב עליהן רבות : מאה שערים , רחביה , בית הכרם , לאחרונה גם קרית משה ( שכונת מונטפיורי החדשה ) , מחנה יהודה , הנחלאות , ועוד . ויש שכונות שכמעט לא נכתב עליהן דבר , אף שחלקן היו שכונות גדולות וחשובות שחלק ניכר מאוכלוסיית העיר החדשה גר בהן , אחת הבולטות שבהן היא שכונת בית ישראל . בשני שלבים נבנתה שכונת בית ישראל . הקמתה החלה עוד בשלהי התקופה העות 'מאנית ושמה לקוח מהפסוק : " והרביתי עליכם אדם כל בית ישראל כּלה ונשבו הערים והחרבות תבנינה " ( יחזקאל לו , י ) . ואכן התקיימה בה ברכה זו והשכונה הלכה וגדלה . כבר בתקופה העות ' מאנית היא הפכה להיות אחת השכונות החשובות בעיר . בתקופת המנדט הושלמה בניית חלקה הראשון אשר נקרא אז " בית ישראל הישנה " ונוסף לו חלק גדול וחדש , שהתפשט צפונה ומזרחה , לעבר רחוב שמואל הנביא ומעבר לו , אשר נקרא " בית ישראל החדשה " . בשני החלקים גם יחד ובסביבתם הקרובה התיישבו יהודים רבים , מבני העדות השונות : אשכנזים לקבוצותיהם השונות ובני עדות המזרח מתפוצותיהם הנרחבות . אוכלוסייה זו הגיעה ערב מלחמת העצמאות באזור זה כולו לכדי 10 , 000 נפש ויותר והיוותה יותר מ % 10 מכלל האוכלוסייה היהודית בעיר . בתקופת מלחמת העצמאות אף עמדה השכונה בגבורה נגד הפגזות הלגיון הערבי וניסיונותיו לפרוץ דרכה אל העיר העתיקה . שיחק לה מזלה של שכונת בית ישראל הגדולה ובשנת 1938 התמנה כמוכתר בה ר' משה אלפרט , יהודי , תלמיד חכם , אשר שימש לפני כן כמורה ומלמד בישיבת " עץ חיים" ותלמוד התורה שהיה בה . כיוון שרעייתו הייתה בת למשפחה מאנגליה וגיסו היה הקצין היהודי הנודע יחיאל לאנגר , ששירת בתפקידים חשובים במשטרת א " י הבריטית , הצליח ר' משה אלפרט לפתח קשרים נאותים מאוד עם השלטונות הבריטיים מחד גיסא , ועם היישוב היהודי החרדי דתי הגדול שנמצא במרחב שהיה מופקד עליו מאידך גיסא . הוא השכיל להבין את חשיבות התפקיד אשר קיבל על עצמו בזמן קריטי ביותר בתולדות ירושלים והשכונות החרדיות דתיות שנמצאו בחלקה הצפוני , והחל מנהל יומן מפורט על האירועים שהתרחשו במרחב שהופקד עליו וכן רישומים נוספים על פעילותו באזור ועל הבתים והאנשים שגרו בו ( בדברי המבוא להלן מצוינים מקורות אלו , אשר השתמרו , ומקום הימצאותם כיום ) . יומנו האישי של ר ' משה אלפרט וכן רישומים נוספים שהותיר אחריו שימשו אותי נאמנה בספרי " ירושלים היהודית החדשה בתקופת המנדט : שכונות , בתים ואנשים " ( שלושה כרכים , הוצאת יד בן צבי ) , בפרק על שכונות בית ישראל וסביבתה . מקורות אלו הפכו להיות המקורות המרכזיים שלי בלימוד שכונת בית ישראל הגדולה וסביבתה הקרובה , והדבר מתבטא בהערות השוליים הרבות המפנות למקורות אלה , בפרקים על שכונות אלו . אף ראיתי לנכון להציב בראש הכרך השלישי , העוסק באזור הצפוני והצפון מערבי של העיר היהודית החדשה , שהיה ברובו אזור חרדי דתי , את תמונתו של ר ' משה אלפרט , יהודי חרדי דתי אך ציוני בלב ונפש , דבר הבא לידי ביטוי ביומנו האישי , כאדם המייצג חלק ניכר ביותר מהאוכלוסייה היהודית , החרדית דתית , שגרה אז באזור בית ישראל הגדול . יש לשבח את בני משפחת ר ' משה אלפרט , ששמרו את יומנו וכתביו והביאו בכך לשמירת מקורות היסטוריים חשובים על תולדותיו של אחד מחלקיה המרכזיים של ירושלים היהודית

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help