sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

הקדמה בתקופת מלחמת העולם הראשונה עבר על היישוב היהודי בארץ ישראל משבר כלכלי חמור ביותר . משבר זה הביא לירידת יהודים מהארץ ולתמותה רבה של אוכלוסייה יהודית בה , במיוחד בקרב " היישוב היהודי הישן " בירושלים . לאחר המלחמה , עם כיבוש העיר בידי הבריטים , נמנו בירושלים כ 20 , 000 יהודים . במרוצת תקופת המנדט גדלה מאוד האוכלוסייה היהודית בעיר , ובסוף שנת , 1947 עם פרוץ מלחמת העצמאות , מנתה כ 100 , 000 נפש . כ 98 , 000 מתוכה כבר גרו אז בעיר החדשה , מחוץ לחומות העיר העתיקה , ורק כ 2 , 000 תושבים המשיכו להתגורר בתוך תחומי העיר העתיקה . התופעה המעניינת והחשובה שהתרחשה בירושלים בתקופת המנדט היא אפוא ההתפתחות והגידול של העיר היהודית החדשה . כיצד גדלה ונבנתה עיר זו ? האם השלטון הבריטי הוא שעמד מאחורי הקמתה ? ואולי עיריית ירושלים היא שהייתה פעילה בבנייתה ? או שמא התנועה הציונית ומוסדותיה הם שעמדו מאחורי התכנון וההקמה שלה ? התשובה לכל השאלות האלה שלילית . ירושלים היהודית החדשה נבנתה למעשה בדרך " אינהרנטית" פנימית משלה , בידי התושבים היהודים שחיו בה ובידי עולים יהודים רבים שהגיעו אליה . אלה האחרונים נקלטו בתוכה , הגדילו את הבנייה בה והרחיבו את תחומה . דרך הבנייה של העיר הייתה בשיטה של הקמת שכונות , שכונה אחר שכונה , כשלכל שכונה יעד משלה . על כן , כדי להבין את היחידה הגדולה של ירושלים היהודית החדשה יש ללמוד ולהכיר תחילה את יחידות המשנה הנפרדות שלה , את שכונות העיר , שהתלכדו ויצרו בסופו של דבר את העיר היהודית החדשה . וכך תיאר ש " י עגנון , הסופר החשוב וחתן פרס נובל , שגר בירושלים שנים רבות והרבה לכתוב עליה , את ירושלים החדשה שמחוץ לחומות : יושבת לה ירושלים כנשר הנושא את גוזליו על כנפיו . יש שכונות מיוחדות לאשכנזים ויש שכונות מיוחדות לספרדים . ויש מהן שאשכנזים וספרדים דרים בהן כאחד . יש מהן שיושביהן תימנים או גורזים או מערבים או פרסים , ויש מהן שכמה עדות יושבים בהן כאחד [ ... ] יש שמחמת קטנותן נשתכח שם שקראו להן . ואין לך כל שכונה ושכונה שאין בה בית כנסת . ויש שהעמידו כמה בתי כנסיות ובתי מדרשות ותלמוד תורה וישיבות וכל שאדם מישראל צריך לגופו ולנשמתו ( תמול שלשום , עמ ' . ( 200

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help