sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

והתרחקות זו היא שהביאה אותו למצבו הקשה . תיאור השבר שפקד את העם מגיע לשיאו בפסוק : 9 ״לולי ה׳ צבאות הותיר לנו שריד כמעט , כסדם היינו , לעמרה דמינו״ . ( ג ) הנבואה השלישית ( 17 – 10 ) מעמידה את פולחן ה׳ הטקסי והחיצוני , שראשי העם מקפידים על ביצועו ( , ( 15 – 11 לעומת עבודת ה׳ שיש עמה תשובה אמתית , כפי שדורש הנביא ( . ( 17 – 16 ( ד ) בנבואה הרביעית ( 20 – 18 ) מבטיח הנביא כי גורלו של העם טרם נחרץ לשבט , וכי דרך התשובה עדיין פתוחה לפניו . יש באפשרותו לבחור בין שמירת הברית , שתטה את גורלו לחסד , לבין מיאון ומרי , שימיטו עליו אסון . שתי הנבואות הראשונות מכוונות אמנם אל כלל העם , אך הן נבדלות זו מזו במסר שלהן ובדרך העברתו . בנבואה הראשונה ( 3 – 2 ) אין הנביא פונה במישרין אל העם , אלא הוא מעיד עליו עדים חיצוניים – שמים וארץ , ובפניהם הוא שוטח את האשמותיו , בה בשעה שאת הנאשם עצמו – את העם – הוא מזכיר רק בגוף שלישי . הנבואה השנייה ( , ( 9 – 4 לעומת זאת , פונה במישרין אל העם בלשון נוכחים ( פסוקים , ( 7 , 5 אם כי אחרי הפנייה ״הוי גוי חטא ... ״ עובר הנביא ללשון נסתרים : ״עזבו ... נאצו ... נזרו ... ״ ( . ( 4 הנבואה השלישית ( , ( 17 – 10 שלא כקודמתה , מופנית אל שכבת ההנהגה , ולא אל כלל העם . כך עולה הן מן הכינויים שבפתיחה : ״שמעו ... קציני סדם , האזינו ... עם עמרה״ ( , ( 10 והן מאופי תביעותיו של הנביא : ״דרשו משפט , אשרו חמוץ , שפטו יתום , ריבו אלמנה״ ( . ( 17 דרישות כאלה מכוונות מעצם טבען רק אל מי שממונים על התחום החברתי , דהיינו : אל ראשי העם . קשה מאוד למצוא רקע היסטורי משותף לנבואה השנייה ( 9 – 4 ) ולנבואה השלישית ( , ( 17 – 10 שהרי תיאור מצבה הקשה של הארץ , שכולה מוכה וחרבה ואין בה כמעט אמצעי קיום ( , ( 8 – 6 אינו עולה בקנה אחד עם דברי תוכחה על העלאת שפע קרבנות ועל קיום עצרות פולחן . הנבואה הרביעית ( , ( 20 – 18 כמוה כשתי הראשונות , פונה אל כלל העם . אמנם אין היא נוקטת את המושג ״עם״ ואינה נוקבת בשם ״ישראל״ , אך בהסתמך על הנוסח שלה התואם את דגם הברית , אפשר להניח כי היא פונה אל כלל העם , שהרי הברית עם ה׳ מחייבת את 3 על ייחודה של נבואה זו ועל זמנה ראה למשל קויפמן , תולדות , ו – ז , עמ ' . 195 – 193 , 164 4 המונח " עם " משמש בכמה מקומות קיצור של " עם הארץ " , שהוא כינוי לקבוצת אנשים בעלי תפקידים משפטיים ומדיניים מיוחדים ( בר ' כג ; 7 יר ' א ; 18 לד ; 19 לז 2 ועוד ) , ראה מל " ב יד 21 והשווה שם כא , 24 וכן איוב יב . 2 ראה מלמד , מחקרים במקרא , עמ ' . 41 הנביא בחר כנראה להשתמש כאן דווקא במינוח " עם " בגלל דמיון הצליל לשם המקום " עמורה " שבסמוך . לפי סברה אחרת , לפנינו מטבע לשון שנפרט , כלומר : הנביא פונה אל קציני העם , שמעשיהם דומים לאלה של אנשי סדום ועמורה , ובמקום לומר בפרוזה : " שמעו דבר ה ' , קציני עם סדום ועמורה " , אמר בלשון השירה ( ראה מלמד , שם , עמ ' . ( 166 5 השווה למשל וי ' כו 3 ואילך ; דב ' כח 1 ואילך ; ל 15 ואילך . על התנאי " והיה אם " או " אם " , שהוא יסוד חשוב של דגם הברית בנבואה זו , ראה אופנהיימר , הנבואה הקדומה , עמ ' . 45 – 42

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help