sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הרקע ההיסטורי והמשמעות של ישעיה א –17 10 מחקרים רבים הדנים בפרק א בישעיה עוסקים בתיחומן של הנבואות המכונסות בו ובזמן אמירתן על ידי הנביא . היחידה הספרותית שבפסוקים 20 – 2 בפרק מקיפה , לדעתנו , ארבע נבואות ( , ( 20 – 18 , 17 – 10 , 9 – 4 , 3 – 2 שכל אחת מהן נאמרה במועד אחר ובנסיבות שונות , ויד עורך היא שכינסה אותן יחד על פי עיקרון של קשרים תוכניים ואסוציאטיביים . במאמר זה ננסה לבסס את טענתנו , כי הנבואה בפסוקים 17 – 10 הייתה מלכתחילה נבואה נפרדת , שנאמרה על רקע תוצאותיה של הרפורמה הדתית שהנהיג חזקיהו מלך יהודה , ובשלב העריכה שולבה נבואה זו בתוך ההקשר של היחידה הספרותית . כן נדון בתוכנו ובמבנהו הספרותי של קטע נבואי זה . א . הנבואות שבפרק א –20 2 כאמור לעיל , נראה שביחידה הספרותית א 20 – 2 צורפו זו לזו ארבע נבואות שונות : פסוקים . 20 – 18 , 17 – 10 , 9 – 4 , 3 – 2 נבואות אלה נבדלות זו מזו במסרים המובעים בהן , ואפשר שנאמרו על רקע אירועים שונים זה מזה . עיון בתוכנן מעלה שהקשר ביניהן אינו אינטגרלי . ( א ) הנבואה הראשונה ( 3 – 2 ) כוללת תוכחה לעם , שאינו מכיר באלוהיו . ההשוואה הבלתי מחמיאה שעושה הנביא בין שור וחמור , המכירים את בעליהם , לבין תושבי יהודה , שאינם מבינים מי אדוניהם , מוסיפה נופך של אירוניה לתוכחה . ( ב ) לעומת הנבואה הקודמת , המאשימה את העם באי הכרה בה׳ מתוך חוסר התבוננות ( = הבנה ) , טוען הנביא בנבואה השנייה ( 9 – 4 ) שהעם התרחק מה׳ במזיד ( , ( 4 1 השווה וילדברגר , ישעיה א – יב , עמ ' . 9 – 8 2 ההיגד " והם פשעו בי " שבנבואה הראשונה הוא אמנם ביטוי למרד , אך בהמשך מתברר שישראל אינו מכיר את מי שמיטיב עמו ואינו מבין מי הוא . הדבר בולט בהשוואה בין האדם לחיה . ראה קוגל , השירה המקראית , עמ ' . 9 נראה שהתקבולת ידע / התבונן מלמדת , שמשמעות הפועל " ידע " בפסוק זה קשורה לאו דווקא לקיום הברית , אלא יותר לתחום ההכרה . על הצמד ידע / בין , השכיח במקרא ( יש ' יא ; 2 כט ; 24 לב ; 21 , 14 מ ; 4 מג ; 10 מד ; 19 – 18 הושע יד ; 10 מיכה ד 12 ועוד הרבה ) ובספרות האוגריתית ראה הלד , זוגות מילים , עמ ' 148 וכן אבישור , צמדי מילים , עמ ' , 367 – 366 , 317 – 316 . 652

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help