sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

איסורי המלאכה בחול המועד המלאכות בחול המועד אשר החכמים התירון או אסרון לא נקבעו לפי אמות המידה של המלאכות בשבת או ביום טוב . בשבת נאסרו שלושים ותשעה אבות מלאכה ( משנה , שבת פ " ז מ " ב ) ותולדותיהם , ועוד נאסרו מלאכות שונות משום " שבות " , מלאכות שאינן עולות בקנה אחד עם מנוחת השבת , מלאכות שיש בהן משום עבודה אף על פי שאינן נגזרות משלושים ותשעה אבות המלאכה . כמו כן נאסרו מעשים רבים כאיסור טלטול של דברים שהופרשו והובדלו משימוש בשבת ; איסורים אלו הוגדרו כ " מוקצה " . המלאכות ביום טוב הוגדרו יפה על פי התורה ומסורת החכמים . במקרא נאמר : " וביום הראשון מקרא קדש וביום השביעי מקרא קדש יהיה לכם כל מלאכה לא יעשה בהם אך אשר יאכל לכל נפש הוא לבדו יעשה לכם " ( שמות יב טז ) . המסורת התנאית מגדירה היתר זה : " אין בין יום טוב לשבת אלא אוכל נפש בלבד " . הגדרה זו אינה מלאה ואינה מדויקת , אך לא נרחיב בכך כאן . מסובכות יותר הן הלכות חול המועד . כבר השם מעיד על שילוב של חול ומועד , והאבחנה בין מותר ואסור בעייתית עד מאוד . במסורת התנאית מובאת סדרה ארוכה של מקרים שבהם נדון בפירושנו . בחלק גדול מהמקרים נחלקו אמוראים או מפרשים בשאלה למה הותרה העבודה . ניכר שכבר האמוראים מנסים לנסח כללים משפטיים שיאפשרו לצאת מרשימת הדוגמאות ולהכריע מה ההלכה במקרים אחרים , דומים ושונים . ברם , במסורת התנאית אין הגדרה מלאה ושיטתית לאיסורי המלאכה בחול המועד . המגמה הכללית היא לאסור את המלאכה בכללה , אך יחד עם זאת להתיר במקום של דבר האבד , אם במידה רבה או אף במידה מועטת כדעת אחרים . כבר אמוראים ביטאו תחושה זו : " כהנא אמר אית מילין במועד דקשיין מן אהילות ומן נגעים . תמן אמר רב ירמיה בשם רב פורסין מחצלת על גבי שיפוף בשבת , וכא הוא אמר הכין . רבנן דקיסרין בשם רבי יעקב בר אחא לתולש מן הקרקע ביניהן . רבנן אמרי קוצר ומעבה רבי יודה אומר לא יקצור אלא יעבה" ( ירו ' , פ " ב ה " ה , פא ע " ב ) . במימרה יש ביטוי לחוסר האחידות המשפטית , וגם באה בה לידי ביטוי החשיבה האמוראית שיש צורך בכללים ברורים . פרשנים מאוחרים שיצרו מערכת כללים מוסדרת פעלו , מבלי משים , כנגד דברי האמוראים המתאוננים על חוסר השיטתיות . חלק גדול ממשנת מועד קטן עוסק בהיתר מלאכות בחול המועד מפני שיש הפסד באי עשייתן . אין במסורת התנאית ולא במסורת האמוראית הגדרה אילו מלאכות אסורות , או אילו מיני מלאכות אסורים . המשניות מונות את המלאכות המותרות מפני שהן בבחינת דבר האבד : משקין בית השלחים ( פ " א מ " א ); צדין את האישות ( שם מ " ג ); ההדיוט תופר 5 משנה , ביצה פ " ה מ " ב ; מגילה פ " א מ " ה , וראו הדרשה לכך בספרי במדבר , פיס ' קמז , עמ ' . 194 6 ראו למשל להלן , פ " ב מ " ב ובפירושנו שם . 7 גם מערכת דיני אהלות ונגעים סובלת מחוסר שיטתיות משפטית , כפי שנסכם בבואנו לדון במשניות אלו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

מכללת ליפשיץ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help