sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מי את ? הגידי נא , בית חיל , היש מקום ללון בליל ? אני רבקה , יש בית לנו , גם תבן , גם מספוא עמנו חן חן , נערה יפת עיניים , על כי השקית אותנו מים . נזם פז הנה לאזניך ושני צמידי זהב על ידיך . כותרת שירו של קיפניס היא " אליעזר ורבקה " , אף על פי שהמספר של פרק כ " ד בבראשית מכנה באמצעות הדמויות השונות את האיש בכל מיני כינויים , מעבד עד אדון ( " שתה אדוני " אומרת לו רבקה ) , ובדרך נמצא מי שקורא לו " איש " , אבל הוא אינו נוקב בשמו כלל ובוודאי שאינו קורא לו אליעזר . פרי מציין ( פרי , , ( 278 - 193 : 2006 כי חילופי הכינויים לא נועדו למנוע מונוטוניות , אלא הם המכשיר הרגיש ביותר העומד לרשותו של המספר המקראי לצורך שיקוף סמוי של פרספקטיביות . המספר מכנה את עבד אברהם " עבד " עד לנקודה שבה מבחינה בו רבקה . מכאן ואילך הוא " איש " , כי זהותו לא נודעה , וכך היא גם מקבלת תכשיטים מידיו , מידי איש עלום , שהיא אינה יודעת את שמו . כאשר שומע אחיה לבן על האורח הוא רץ " אל האיש " וכן בא " האיש " אל בית בתואל . רק לאחר הצהרתו בבית , כי הוא עבד אברהם , הוא שב להיות " עבד" בלשונו של המספר וכך הוא נקרא עד לסוף הסיפור . בפסוק המתאר את עזיבת רבקה את ביתה הוא מכונה איש ועבד : " ותקום רבקה ונערותיה ותרכבנה על הגמלים ותלכנה אחרי האיש , ויקח העבד את רבקה וילך " ( בראשית כד , סא ) . על כך סובר פרי , כי מנקודת ראות בני משפחתה של רבקה מי שלוקח את רבקה אל בית אדונו הוא העבד , אך רבקה אינה יודעת זאת והיא סבורה , כי היא הולכת אחרי האיש . המפגש הראשון בין הנערה לעבד אברהם מתרחש , על פי דפוס המקראי מוכר , שאותה מבהיר אורי אלטר , ליד הבאר . בתבנית הקבועה , שהיתה , כנראה , מסופרת מלכתחילה בעל פה , במסורות

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help