sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

למציאות זו הוא התאמת הגוף עצמו לפעולת התפילה . טבעיות התפילה והמתאם הגופני לה העלו בקרבי הד לביטוי המקראי " אשפוך נפשי " , המציין במסורת היהודית את התפילה . התפילה בוקעת ממעמקי האדם , כדיבור עצמי . גם ההתבוננות בבני אדם שאינם מאמינים חזרה ואישרה נקודת מבט זו . התפילה היא פנומן ראשוני בחיי בני אדם . הם מתפללים , אם בנוסח של תפילה מוכרת ואם באמצעות שיר או מוזיקה . קשה שלא לראות את ההתאמה והדמיון בין תפילה לפרקטיקות אחרות – שירה , מוזיקה , ריקוד וכיוצא בזה . עתה עמדתי בפני השאלה : האם האל או הנמען הטרנסצנדנטי הוא המעניק פשר לכל תפילה באשר היא תפילה ? האם פרקטיקה כה ראשונית בחיי אדם תהיה מותנית בעמדה דתית , שמטבעה היא קונטינגנטית ? גם מנקודת מבט דתית לאמונה אין סטטוס של הכרח לוגי . היא מבטאת את עולמו ואמונתו של המאמין ושלו בלבד . האם פנומן כה ראשוני כתפילה מותנה באמונה ? והאם יהיה זה שיפוט הולם של המציאות האנושית לומר כי בכל מקום שאדם מתפלל הוא שב אל העולם הדתי ? אם התפילה ראשונית ואפילו טבעית , הפשר שמוענק לה צריך להפוך את " הנתון הראשוני " לפחות ממה שהוא . כיצד מתמודדים עם שאלת התפילה ? בחרתי כאמור בספרות העברית , בעיקר זו המכונה " חילונית " , מן הטעם שאותו אני פורש בפרק הראשון של הספר . הספר הוא ניסיון לעקוב אחר משמעות התפילה המתגלמת בספרות זאת . עיקר הספר , המשתרע בין הפרק השלישי לשישי , מציע ניתוח טקסטואלי מפורט ומדוקדק של ההתייחסות הספרותית לתפילה . התיאור והניתוח הגדושים של המצוי בספרות על תפילה חוזרים ומנהירים את " הנתון " ומקבעים את הממצאים כמיוסדים על סוג של חוויה חוזרת ונשנית ולא על הברקה מקומית , שאינה נושאת עדות . בעקבות הנהרה זו אני מציע בפרק האחרון " תאוריה " על התפילה . סימנתי את המונח תאוריה במירכאות כדי לומר שאיני מציע השערה פורחת באוויר , שמיוסדת על הנחות תאולוגיות או מטפיזיות למשמעות התפילה . מנקודת מבט פנומנולוגית , " התאוריה " שאני מציע אינה השערה גרידא , אלא מסגרת שצומחת מתוך הרפלקסיה של הנתונים עצמם . היא אמורה לשקף את תשתיות העומק האימפליציטיות שהטקסטים שנבחנו נושאים בחובם . התאוריה היא פרשנות ולא יותר מכך . ייחודה של פרשנות זו , הצועדת בעקבות העדות הספרותית , שהיא מפקיעה את הבעלות על התפילה מהשקפת עולם מסוימת אחת ; היא מכנסת לתוכה את כל סוגי התפילות והמתפללים : דתיים , חילונים , מסורתיים או כאלה שמסרבים לתיוג הדיכוטומי הזה . מבחינה זו הפרשנות המוצעת בפרק האחרון היא קריאת תיגר על דיכוטומיות , שיותר משהן מנהירות את המציאות הן מבלבלות אותנו . הן מאלצות אותנו להבחין ולהבדיל במקום לראות את המצע המשותף . פצועי תפילה הוא ספר על תפילות ומתפללים . המתפללים פצועים על ידי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help