sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ההקשר הדתי התאולוגי מבטאת את ראשוניותה , את היות האדם יש מתפלל . בספר זה לא אציע עוד תאוריה ועוד ספקולציה על מקורה של התפילה . אני מבקש לעקוב אחר הרפלקסיה העצמית של יוצרים בספרות העברית שבמעין " הרף עין " , כמו זה שראינו אצל בן אמיתי וסנש , שופכים אור , או ליתר דיוק מעידים על משמעותה של תפילה בעולמם , גם אם משמעות זו אימפליציטית . אני מבקש לראות בספרות סוג של עדות עומק על מציאות המגיחה אל שפת ספרות ומתגלמת בה . מאז ילדותי אני חי בעולם של תפילה . מאז נעוריי ועד עתה אני חי בקרב מתפללים , ואף אני אחד מהם . כשבגרתי ולמדתי על הפשר שהציעו הוגים מודרנים בני זמננו כמו רוזנצווייג , ליבוביץ וסולובייצ ' יק – בהם אעסוק בעיקר בפרק השביעי ובמהלך הדיון בפרקים אחרים – לתפילה הסבו לי התאוריות השונות אי נחת גדולה . שכן שום תאוריה שהוצעה לא העניקה פשר לפרקטיקת התפילה כמו שהיא מתממשת בחיי היום יום ; הן הותירו את חידת התפילה על כנה . במקום שגדלתי תפילתם של המתפללים זרמה מלבם , היא לא נבעה מחובה חקוקה , היא לא נגזרה מצו האל או מסעיף כלשהו בשולחן ערוך , כמו שסבר ליבוביץ , גם אם הקנון ההלכתי עיצב את מסגרת התפילה . אדרבה , המסגרת המסודרת של התפילה נראתה בעיניי כמארגנת יסוד ראשוני יותר , שפורץ בתפילה ומגלם היבטים שמעבר לחובה . יסוד זה מתממש בשפת גוף ייחודית לתפילה ובמנגינות ותוספות פיוטיות שהתווספו לה . התפילה גם לא תמיד ביטאה דיאלוג עם האל , כמו שסברו הרמן כהן ובעקבותיו סולובייצ ' יק . אדרבה , לעתים קרובות המתפלל שאני פוגש מקווה שתפילתו תגיע אל אלוהיו , אבל הוא לא בטוח בכך . בפתיחת תפילת שמונה עשרה נאמר : " ה ' שפתי תפתח ופי יגיד תהלתך " . אמירה זו מעלה לסף התודעה את החרדה שיש למתפלל בתפילתו . כל מי שחווה תפילה דתית יודע עד כמה היא עמוסה בחרדת אפשרות הזיקה ; עד כמה היא מיוסדת על דיספוזיציה שמצרפת באופן פרדוקסלי אינטימיות עם פחד . לא הזיקה הדיאלוגית עם האל מצויה בבתי הכנסת ובתפילות , אלא העמידה לפני האל – " שיוויתי ה ' לנגדי תמיד " . עמידה זו יש בה אימה ונינוחות , ריחוק וקרבה , ציפייה והמתנה להיענות ולאו דווקא דיאלוג . גם עמדתו של רוזנצווייג לא סיפקה פשר לתפילה : לא הבנתי מדוע עליי לאמץ תפיסות המניחות שהתפילה היא מקבילתה של הנבואה וביטוי לפעולת האל . לא מצאתי לתפיסה זו עדות בחוויותיו של המתפלל . משלמדתי תפיסה זו זיהיתי בנקל את ההקשר התרבותי הפילוסופי שבתוכו היא התגבשה . אבל מה אעשה והמתפלל בדרך כלל אינו פילוסוף או תאולוג ? יותר מכול הרשימה אותי הטבעיות שבה המתפלל נושא את תפילתו , בד בבד עם העובדה שמתפללים רבים – כוליות הווייתם כונסה לתפילה . הביטוי המובהק 10 לדיון מאלף בשפה הגופנית של התפילה ראו ארליך , תשנ " ט .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help