sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

גם חנה סנש בשירה הנודע " הליכה לקיסריה " מעצימה את חוויית המופלאות שבתפילת האדם : אלי , שלא יגמר לעולם החול והים , רשרוש של המים , ברק השמים , תפלת האדם . התפילה היא בקשה לנצחיות הקיים – החול והים , המים והשמים . באותה נשימה נקבעת הבקשה לנצחיות התפילה – " תפילת האדם " . גם בשיר זה , כמו בשירו של לוי בן אמיתי , עיקר הבקשה אינו על התפילה לאלוהים . התפילה אינה מבטאת בהכרח השתוקקות לאל , ובכל זאת , השיר פונה לאל בבקשה להבטיח את נצחיותה של פעולת התפילה עצמה . משהו ייגרע מהקיום ומהאדם אם תיעלם התפילה . מאמינים רבים שנפעמו מהתפילה לא יכלו לתת פשר לעצם התרחשותה בלא ההנחה שהיא פועלו של האל . חסד האל הוא המאפשר את התפילה . בת קול של תחושה זו מופיעה בשיריהם של בן אמיתי וסנש , שחשים מחויבים להודות למי שאפשר את רגש התפילה או את תפילת האדם . בן אמיתי וסנש הם משוררים , ושירה עברית תעמוד במרכזו של הספר , לעניינו חשובה העובדה ששירה תמציתית זו נושאת בתוכה מרחב משמעות שלם , שמתגלם במילות השיר המבטא השתאות מהתפילה ותודה ובקשה להתרחשותה . אכן , התפילה ריתקה את דמיונם ומחשבתם של הוגים ויוצרים , מאמינים ושאינם מאמינים . היא נעשתה למושא מחקר פסיכולוגי , סוציולוגי תרבותי ופילוסופי , שכן היא פנומן מעורר תמיהה : היא מגלמת את הפער בין האדם ובין המציאות שהוא נתון בה . בתפילה האדם חוזר אל מציאות זו , שופט אותה , מאשרה או מבקש לתקנה . התפילה היא גילום של מומנט פרומתאי בקיום האנושי : סירוב לשליטה המוחלטת של הנתון והצבת התקווה , הציפייה , כעוגן יסוד ראשוני בקיום . התפילה היא רפלקסיה שבה האדם בוחן את מכלול עולמו ואת מעמדו בו . לעתים גם מי שאינו מאמין מוצא עצמו מתפלל . האם פירושה של תפילה זו שיבה אל הדת והמסורת ? אכן , בעיני מאמינים זהו פשרה היחיד של התפילה , " המוכיחה כי בנשמה יש תשוקה בלתי ניתנת לדיכוי , ערגה עמוקה הנובעת מאהבתנו לאל עצמו – האל החי , לא [ האל ] כאידיאה או כתהליך – שאותה אנו פוחדים או אפילו מתביישים לבטא " . ואולם ייתכן כי דווקא תפילה שמגיחה אל המציאות היום יומית בלא 8 חנה סנש , " הליכה לקיסריה " , , 2005 עמ ' . 5 Dresner , 1957 , p . 42 9

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help