sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מערכת מושגים דתית , שבמרכזה הנחת קיומו של האל . לעומת זאת הספר פצועי תפילה מציע נקודת מבט פנומנולוגית , שתתואר בהמשך , ומכאן שאינו מיוסד על תאולוגיה כלשהי . נקודת מבט זו מאפשרת להשהות את השיפוט על אודות התופעה , להימנע מתאוריה או ספקולציה ולהתמקד בתופעה עצמה : האדם הוא יש מתפלל ; מושא התפילה עשוי להשתנות מבלי שאפיון בסיסי זה ייגרע . אכן , במרחק של דורות רבים ממשורר תהילים , ישרטטו שני משוררים עבריים בני זמננו את האדם כיש מתפלל . המשורר לוי בן אמיתי כותב : על פת ערבית דלה עם חבר לוים אשא אליך זמר ותהלה : ברוך אתה על טוב הזבל המנובב על פת הלחם ורגש התפלה . המשורר של ההתיישבות הקיבוצית , ש " שדות שבעמק " הפעימו את לבו וחיי הקבוצה היו למושא שירתו , נושא שיר תהילה על מלאות החיים החדשים . הוא רואה את עצמו כמשרת העם : כ " חבר לוים " ונושא " זמר ותהלה " על קיום זה . שיאו של השיר בברכה על " רגש התפלה " . השיר לא מברך על תפילה אלא על עצם החוויה הסובייקטיבית של התנסות ברגש התפילה , שהוא יכולת מיוחדת בקיום האנושי עצמו , וחשיבותו מרכזית בעיצובם של החיים . מושאה של התפילה נותר עלום . הברכה היהודית המסורתית " ברוך אתה ה ' אלוהינו " מוחלפת בברכה " ברוך אתה " . אך מיהו ה " אתה " ? האם זה האל ? או שמא הוא ה " אתה " , הרע השותף לחיי הקבוצה ? ואולי שניהם יחדיו ? מה המשמעות של מוסתרות הנמען , ששבה ומופיעה בשירי בן אמיתי ? שאלות אלו , שיעמדו במרכז הדיון בספר , אינן יכולות לטשטש את משמעות השיר . הרגש , דהיינו הדיספוזיציה האנושית המייצרת את התפילה , ראוי לתודה . הכרת התודה והברכה הם ביטוי לחוסר המובנות מאליה של תופעה אנושית זאת . גם אם האדם הוא יש מתפלל וגם אם יש בו " רגש התפילה " , רגש זה יכול להתפוגג . להתפוגגות זו עלולות להיות השלכות שמעבר לאבדן רגש התפילה ; משהו בהוויית האדם ייעלם . 5 בן אמיתי , " בקבוצה " , תשל " ט , עמ ' . 18 6 השיר " שדות שבעמק " , משיריו הנודעים של בן אמיתי , הוא השיר הראשון שבאוסף זה . ראו שם , עמ ' . 8 7 ראו למשל " אל מול אוריך " , שם , עמ ' ; 104 " דבר אתה אלה " , שם , עמ ' ; 105 " פרידה " , שם , עמ ' . 107 ראוי לציין כי בשירים אחרים שלו , בעיקר בשירים המאוחרים , בן אמיתי מזהה בבירור את הנמען , ראו " שממון " , עמ ' , 133 " אזכור הלמות עפר " , עמ ' . 134 ראוי לציין כי השירים שבהם הנמען הוא האל מופיעים ב " אלגיות על מות רעיה " . אבל לא רק חוויית המוות מקבעת את הנמען הנעלם כאלוהים . גם החוויות שבעקבות מלחמת ששת הימים פועלות באופן דומה , ראו למשל " שוב דברת אל עמך " , שם , עמ ' . 186

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help