sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא פצועי תפילה אבא מה יעשה הבן ולא יחטא – ואלהים אין בשמיו לאהבה , ליראה ולתפלה . אנחנו איננו שותקים ! השותק הוא רק אתה . " מי יכול להיות כה בלתי אנושי שישחק את המשקיף כאשר הוא רואה אדם מתפלל בכל נפשו ? מי לא ירצה שתחלחל אליו הנביעה של דבקות האדם המתפלל " . שורות אלו , שכתב קירקגור , משקפות התבוננות של אדם מאמין . אבל אין צורך להיות מאמין כדי לגלות השתאות לנוכח שורשיותה וייחודה של התפילה בקיום האנושי . אין היא עוד פרקטיקה אנושית : לעתים כל הוויית המתפלל מכונסת בתפילתו . דומה שכבר משורר תהילים עמד על תופעה ייחודית זו באומרו : " ואני תפלה " ( תהילים קט , . ( 4 לכאורה צירוף זה בין נושא – אני , לשם עצם – תפילה בעייתי . סביר יותר היה הצירוף " ואני מתפלל " , דהיינו פועל שמתווסף לנושא . ייתכן שמשורר תהילים רצה להציב קביעת זהות , שלפיה האני הוא תפילה . מעתה התפילה אינה פעולה שמתבצעת בזמן מסוים ובמקום מסוים , היא תמידית וחופפת את הוויית האדם . רש " י רמז לפירוש זה בכותבו : " ואני תפלה – ואני מתפלל אליך תמיד " ( רש " י , שם ) . התפילה היא אפוא אפיונו של האדם ולא פעולה ריטואלית מסוימת ; האדם הוא יש מתפלל , בלא כל קשר לשאלת המושא שמופנית אליו התפילה . את האפיון הפורמלי של האדם כיש מתפלל העלה לראשונה שמואל דרזנר . אבל נקודת המבט שלו היא , כמקובל , תאולוגית . לפיכך שרטט דרזנר אפיון זה באמצעות 1 למדן , עמ ' . 84 2 אבא קובנר , " אדון החלומות " , תשס " ד , עמ ' . 41 3 קירקגור , תשס " ח , עמ ' . 94 4 ראו . Dresner , 1957 , pp . 22 - 28

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help