sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

דגמים חלופיים – אלה משותפים לו ולזרמים אחרים ; אך הקיבוץ הדתי התאמץ ליישם את המרד בעקביות בכל מרחבי החיים ובו – בזמן ניסה לפתח פרשנות שתהלום את תהליכי השינוי המיוחלים , הן פרשנות דתית והן פרשנות חברתית , וכך הוא נעשה לראש החץ של המהפכה הציונית הדתית . בקשת ההגשמה הטוטלית הביאה לידי בחינה מחודשת של סדרי החברה בדמותו של ניתוח פילוסופי וסוציולוגי של היחס יחיד - חברה ובחינה מחודשת של הדת והתודעה היהודית הדתית בדמותה של חשיבה דתית ומטה –הלכתית נועזת ונון – קונפורמית השוחה נגד הזרם . העמידה על חידוש זה והבנת עוצמתו של השיח הציוני הדתי הזה כרוכות בהכרת הקשרו התרבותי . בעקבות מלחמת ששת הימים נעלם כוחו המניע העיקרי של שיח זה ופינה את מקומו לשיח חדש . יוסקה אחיטוב מתאר את השינוי בשיח כשינוי המגמה הכללית של הציונות הדתית : עד שנות החמישים והשישים עדיין אפשר היה לדבר בחוגים של הציונות הדתית על תיקון האדם ועל תיקון העם ועל תיקון העולם . רבנים ציונים , הוגים , וחברים מן השורה כאחד , בקיבוץ הדתי ובתנועת הפועל המזרחי והפריפריה שלה , יכלו לעשות אינטגרציה של עולמם היהודי הפנימי עם עולמות אחרים , ולנסח את השאיפה הבסיסית לתשובה ולתיקון במונחים ובשפה ההולמת את מיטב האידיאלים של העולם החיצוני . בכך יכלו , אולי לראשונה בהיסטוריה היהודית , להעמיד את עם ישראל בחזית אחת ואף בחזית קדמית יחד עם שאר האנושות . מעטים הם החיבורים המקיפים על האידאולוגיה של הקיבוץ הדתי מתוך שימת לב ראויה להבדלי הגישות והאסכולות שהתפתחו בתוכו . מדינות מוצאם ומקורותיהם התרבותיים של מקימי הקיבוץ הדתי אינם אחידים : לצד חותמם הבולט של יהודי גרמניה הטביעו את חותמם עליו גם יהודי מזרח אירופה , אבל מטענם היה שונה רגשית , דתית ואידאולוגית . שונים היו אלה מאלה בדתיותם , בדבקותם באידאל הסוציאליסטי ובפרשנותם למפעל הציוני – לאומי . הבדלים אלו לא התמזגו לכלל תפיסה אחת , אך גם לא נותרו בטהרתם במפגש עם כלל החברים בקבוצות . דומה עם זאת שידה של ההשפעה הגרמנית הייתה על העליונה בעיצוב זהותו הדתית – חברתית של הקיבוץ הדתי . בספר זה אציג את תפיסותיו של הקיבוץ הדתי כחלק מן ההגות הציונית הדתית כפי שאלה באו לידי ביטוי במשנתו של משה אונא ) . ) 1989 - 1902 אונא נחשב לאדריכל המרכזי של הגות הקיבוץ הדתי , אבל משנתו טרם זכתה לתיאור הולם ולמחקר ממצה . בקרב הוגי הציונות הדתית ומקימי המפעל הציוני הדתי , אונא בולט בתפקידים שמילא גם כאיש רוח וגם כאיש מעשה : הוגה , אידאולוג וחוקר , חלוץ , חבר כנסת ומשפטן , ולבסוף מוכיח בשער ונביא זעם . 1 אחיטוב , ציונות דתית , עמ ' . 27

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help