sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שבמסגרתו דמות התלוש מתפקדת בהקשרים בין טקסטואליים , ופעמים אף בהתאם לפואטיקה החושפת את מעשה הבדיון המונח ביסודה : מעשה ספרותי המפנה את תשומת לב הקורא לדמות כמבדה ספרותי , קונוונציה ספרותית שלטת , ולא מעשה שתכליתו שיקוף ראליסטי פסיכולוגי חברתי או לאומי . בחינה מורכבת יותר של דמויות התלושים בהתאם לאופיין המשתנה של היצירות מלמדת שהפונקציה הפואטית של דמות התלוש אינה מבטלת את הפונקציה החברתית לאומית שלה או מערערת אותה . ראוי להזכיר כאן , שדמות התלוש העברי הושפעה מדמויות דומות בספרות העולם , הן בראשית הדרך והן בשלבים הבאים של התפתחות הספרות העברית . על אף השפעתן של הספרות האירופית והספרות האמריקנית , שאבה הספרות העברית את מאפייניה של הדמות ובנתה את הדגם הבסיסי שאליו שבה מתוך המסורת הספרותית שלה עצמה , מתוך הקשרים הפואטיים היסטוריים של תולדותיה שלה : אלה יעמדו במרכז חיבור זה . מסורת וחידוש מעצבים את דמות התלוש בספרות העברית . יש שסופרים נושאים עיניהם אל תלושי דור קודם ומתכתבים עמם , אף מפנים את תשומת לבו של הקורא לכך בציטוט או בארמז . יש שהשפעה השראה לא גלויה או מודעת נחשפת בקריאה קשובה . פעמים מתגלגל התלוש אל יצירות הספרות במסגרת השיח הדורי ולא רק הבין דורי בשל אקלים ספרותי רב השפעה ובמסגרת " הסיפור האקלימי " , כפי שעומד על תופעה זו אבידב ליפסקר המציע דיון בתהליכים היסטוריים ספרותיים באמצעות מודל המבוסס על " אקולוגיה של הספרות " . במקרים כאלה אפשר ללמוד על הסכמה או על התנגדות : המאוחר עורך בטקסט המוקדם קריאה " משבשת " ( misreading ) ו " מנשלת " , מנכס אותו , עורך בו רוויזיה , מתקן ומשנה אותו ויוצר יצירה חדשה – את יצירתו שלו שהיא אינה אלא תולדה של הערצה ומרד כאחד . בלום מסביר את האופן שבו מתועלת חרדת ההשפעה למעשה היצירה תוך עמידה על תהליך בן שישה שלבים שאותו עובר היוצר המאוחר במהלך חייו ( ראו בהרחבה : בלום , חרדת ההשפעה ) . בגרסה מאוחרת של ספרו הוא מבהיר כי אף על פי שהתהליך שתיאר נראה כמו מרד פרוידיאני באב , הרי שמעולם לא נתכוון במושג " חרדת ההשפעה " ליריבות פרוידיאנית אדיפלית מול הכותב הקודם אלא מול טקסט כזה או אחר , וכי הקריאה המנכסת היא למעשה סוג של התאהבות ביצירה ( הנ " ל , שם : . ( 202 - 201 4 בדיונו על השיח הביקורתי שהתנהל בנוגע למודרניזם בספרות העברית והשימוש שנעשה במושגים ובביטויים הלקוחים מאזורי שיח של תהליכים מדיניים ( למשל " הרפובליקה הספרותית " ) , מצביע ליפסקר על האפשרות לייסד " סיפור אקלימי " . כלומר , ניתוח של מצב סינכרוני מתוך הבנה של המנטליות של הלוקחים חלק ב " אירוע התרבותי " . הוא אף מצביע על המושג " אקלים סגנוני" שהופיע כבר במסה של זך ב 1966 כמושג היכול לסייע , כפי שטען זך , במיפוי תקופה והיכול להאיר את " הקרקע שעליו צומחות העדפותיה , זיקותיה ודחיותיה " . ליפסקר מציע הבנת תופעות ספרותיות ותהליכים היסטוריים ספרותיים באמצעות " אקולוגיה של הספרות " . זהו מודל ומבנה חשיבה התופסים את הרב מערכת של החיים הספרותיים כמערכת אקולוגית מורכבת . המודל , אשר רשת מושגיו לקוחה מהשיח האקולוגי , מציג את ההתרחשות הספרותית באותו אופן שהשיח האקולוגי בוחן את ההתרחשות הסביבתית . ליפסקר מצביע על שלושה עקרונות מרכזיים : . 1 עיקרון של קינון – על פיו לא הכרחי להבין תופעות בהקשר סיבתי אלא די בהבנת הבודד בתוך ה " אזור"

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help