sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אף זאת , לא הושלם פינוים של האפריקאים מן האזור המערבי , ונותרו כיסי מגורים של בני הלבו במרכז העיר . בד – בבד גדלה האוכלוסייה הצרפתית בעיר , והיא כללה יותר ויותר משפחות . אוכלוסייה זו ראתה בדקר מקום מגורים ולא רק מקום שירות . סגנון הקסרקטין של השלב הצבאי שוב לא התאים לה , והיא חפצה בבתים מעודנים ומגוונים יותר , נוחים יותר לחיי משפחה . כך צמח סגנון הבית הקולוניאלי – הווילה בעלת הוורנדה ) – ) verandah שדווקא הזכירה יותר את מגורי האפריקאים ) כמובן , בלי הפאר של הבית הקולוניאלי ( . כמו כן , נבנתה שכונה חדשה , ה " פלטו " ) ה " רמה " – plateau ( במרחק מה ממרכז העיר המערבית . כאן מפגישה אותנו ביגון עם האירוניה הראשונה – ולא האחרונה – בספרה : בעוד השלטון הקולוניאלי עסוק במרץ בפינוי האפריקאים ממרכז העיר , ביקשו גם האירופאים להתרחק ממנו ובעבורם הוקמה ה " פלטו " . מבנה הבית הקולוניאלי יוחד בעיקר למגורים פרטיים , ואילו במבנים הציבוריים נשמר הסגנון הנאו – קלסי המונומנטלי כסמל לעליונות צרפתית קולוניאלית , " סגנון המנצח " , כדברי המחברת . לסגנון זה , כמו לבנייה בשלב הראשון , הצבאי – הפוליטי , אין קשר לסגנונות בנייה אפריקאיים . להפך , הוא בא לסמל עליונות תרבותית אירופית על פני התרבות האפריקאית . לכן מודגש השוני וזוכה להערכה רבה . בניית מבני ציבור בסגנון המנצח נמשכה גם בשנים שאחרי מלחמת העולם הראשונה – אבל בתקופה בין שתי מלחמות עולם החלו מנשבות גם רוחות חדשות . עקרון האסימילציה התרבותית ) שמעולם לא יושם ברצינות ( פינה את מקומו לעקרון האסוציאציה שהכיר , כביכול , בערכן של תרבויות אפריקאיות ודגל בשימורן תחת החסות הקולוניאלית . ארכיטקטים צרפתים היו עתה נכונים לאמץ סגנונות אפריקאיים , אבל הם לא מצאו השראה של ממש בבנייה המקומית האפריקאית באזור דקר , ואף לא בסנגל כולה . לעומת זאת , הם גילו מחדש את הסגנון הסודני שרווח לאורך נהר הניז ' ר , ובעיקר בערים עתיקות כדג 'נה ) Djenne ( וטימבוקטו . אמנם זה לא היה סגנון מקומי אבל הוא היה סגנון אפריקאי , ולכן היה ראוי לאמצו – וכאן החלה החדרתו של הסגנון הנאו – סודני לבנייה הקולוניאלית . והיכן נראו הבניינים הראשונים שנבנו בסגנון נאו – סודני ? בתערוכות באירופה , בתור תצוגת " האחר האקזוטי " למבקרים האירופאים . הסגנון הנאו – סודני הגיע לדקר רק אחרי שעבר דרך אירופה ! .... בנוסף לכך , מוקמו רוב הבניינים שנבנו בסגנון זה בדקר בשכונות האפריקאיות ולא במרכז העיר או בחלק המערבי שלה . וכשסוף – סוף נבנו בניינים מעטים בסגנון זה גם בחלק המערבי של העיר , הדוגמה הבולטת לבנייה זו ) למעט שוק סנדגה ( היא דווקא קתדרלה )!?( – בארץ שתשעים וחמישה אחוזים מאוכלוסיה הם מוסלמים !! סיפור עיצובה של דקר מגיע לשיאו באירוניה הזאת ומניח אותנו , הקוראים , עם טעם לעוד . אני אכן מקווה כי לספר הזה על דקר יהיה המשך , הן באשר לתקופות מאוחרות יותר של העיר והן באשר לערים אחרות שצמחו בתקופה הקולוניאלית . הספר הזה מעלה לתודעה את התחום המוזנח יחסית של השפעתם של עקרונות ומדיניות קולוניאליים

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help