sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הידעני שנוצר לתחום ( למשל : קונה , (; Harvey , Morris , & Mueller - Santos , 2015 ; 2014 וביקורת אתית וערכית המכוונת כלפי פסיכולוגים וכלפי יועצים ארגוניים ( שנהב , ; 1995 אילוז , . ( 2012 כאמור , שאלת הפונקציונליות של הייעוץ הארגוני הקשורה בסוגיית התגמול וההערכה של היועצים הארגוניים נדונה בהרחבה בשנים האחרונות , ובשל הגידול בשוק הייעוץ התעוררה ביקורת הן כלפי עלויות הייעוץ ( Nippa & Petzold , 2002 ) והן כלפי הקושי להעריך את התמורה שמקבלים הנועצים ( . ( Furusten , 2013 כריס ארגיריס ( Argyris , 1999 ) הצביע מצד אחד על התועלת המיטיבה למנהלים ולארגונים הגלומה בהתערבויות של יועצים , ומן הצד האחר עורר ספק לגבי תרומתן של חלק מהתערבויות אלה לטווח ארוך . ברבל פליישר , דודו צו קניפהאוזן אאופזס ולארס שוויצר ( Fleischer , zu Knyphausen - Aufse ' , & Schweizer , 2014 ) בחנו ארבעה ניתוחי אירוע ובעזרתם הציגו מדדים להערכת הצלחתו של הייעוץ הארגוני ודנו בתגמול שראוי להעניק ליועצים . הספרות מצביעה על אמביוולנטיות בקשר לייעוץ הארגוני ; לצד דיווחים על הצלחות נשמעת לא רק ביקורת הקשורה בסוגיית מדידתה של תרומת הייעוץ והערכתה , אלא גם ביקורת בעניין בסיס המקצועיות של היועצים . ויליאם הארווי , טימות ' י מוריס ומילנה מולר סנטוס ( , Harvey Morris , & Mueller - Santos , 2015 ) בחנו את מרכיבי הזהות המקצועית של יועצים ארגוניים ומצאו פערים בינה לבין התדמית והמוניטין שלהם בעיני לקוחותיהם . ייתכן כי בחלק מהמקרים נוטים בארגונים להעריך יועצים על פי החוויה הרגשית של בעלי התפקידים שנעזרו בהם . ממחקר בתחום הספציפי של ייעוץ אישי למנהלים ( קונה , 2014 ) עלה כי יועצים ארגוניים מצטיירים בעיני המנהלים הנועצים בהם ככתובת חשובה ולעתים אף בלעדית לביטוי הקושי הרגשי בתפקידם , אף אם פנו לקבל ייעוץ דווקא כדי לרכוש ידע ומיומנויות ניהול . כך , לעתים ארגונים בוחרים יועצים לאו דווקא על פי מדדים מקצועיים מקובלים , כגון השכלה והכשרה רלוונטיות , אלא על בסיס התחושות החיוביות שהם מעוררים בלקוחותיהם . הדפוסים שתוארו משמרים את הדימוי הדו משמעי של הייעוץ הארגוני , ואולי אף מעצימים אותו . תחום הייעוץ הארגוני זוכה גם לביקורת פילוסופית וערכית . יהודה שנהב ( 1995 ) ערך דקונסטרוקציה של מושגים כמו ' ניהול ' ו ' ייעוץ ארגוני ' וניתח אותם במונחי כוח ואינטרסים המעמידים בסימן שאלה את התרומה שלהם לאנשים ולחברה . גם אווה אילוז ( 2012 ) התייחסה לייעוץ הארגוני כאל חלק בלתי נפרד ממקצועות בעלי בסיס פסיכולוגי שמכוונים לסייע לאנשים בהסתגלות , אך למעשה מבחינת כלל החברה הם משמרים ניצול ואומללות ופוגעים ביכולת של האדם להתקומם וכך לשנות ולשפר את מצבו . שדה הייעוץ הארגוני נעשה כה מגוון עד שארגונים יכולים בקלות לראות בו כתובת לבעיות מבעיות שונות . לכן אף אם טכניקת ייעוץ מסוימת או אופנת ניהול כזו או אחרת נתפסת כמאכזבת , תחום הייעוץ כשלעצמו זוכה עדיין לביקוש יציב ומצטייר כבעל ברית של מנהלים המתמודדים עם מצוקות מורכבות בארגוניהם . אם כן , התמונה המסתמנת לגבי הייעוץ הארגוני תואמת את מאפייני המציאות הפוסט מודרנית ה ' נזילה ' ( באומן , , ( 2007 מציאות שבה הפורמליזציה , המקצוענות , המדידה והגבולות אינם מוצקים וברורים כפי שהתיימרו להיות בעידן המודרני . נראה כי ההצלחה של הייעוץ הארגוני כענף עסקי מתקיימת בד בבד עם הערעור על גרעין מקצועיותו ועם הביקורת הרבה המכוונת כלפיו . האם זוהי מגמת התפרקות בלתי נמנעת או אתגר שהיועצים הארגוניים מזומנים להתמודד עמו ?

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help