sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הנרטיבית הוצגה אפוא כמערכת חיה , אוטופואטית , ביו דיסקורסיבית . כך האישיות הנרטיבית קיבלה חיות ונוכחות אנושית אותנטית , ונותר רק צעד אחד לתפיסת הכנות . אבל הצעד לא נעשה בספר ההוא : הדיון במושגי תורת הכאוס ואף במושגי האנתרופולוגיה של הסימן לא איפשר להפריד בין כוונה להבעה ולעבור למושגים של רטוריקה . ואולם המעבר הזה הכרחי , אם בכוונתנו לכונן אנתרופולוגיה ספרותית ״אמיתית״ , כלומר כזו שמסוגלת לתפוס ישות פיקטיבית , כגון מחבר ודמות ספרותית , כאישיות חיה . נוכל לעשות את הצעד הזה במחקר הנוכחי , אם נידרש ביסודיות מספקת למושג כנות ואם נחדל להאמין בשחיתותה של הרטוריקה . למרות שעיקר המשקל של הדיון הוסט עתה למבנה הפנימי כביכול של האישיות הנרטיבית , האירוע ההיסטורי האמפירי , שבהקשרו היא נתפסת ונבחנת , נותר כשהיה בספרי הראשון – הנס . מבחינה זו , אפשר לומר שאני ממשיך לפתח את תורת המיתופואסיס . כמו כן , מנקודת התצפית של הכנות , האישיות הנרטיבית נראית מורכבת הרבה יותר , כאוטית , בלתי צפויה , כלומר חיה הרבה יותר משהיא נראתה במחקריי הקודמים . אם כך , ניתן לומר שמחקר הכנות הזה ממשיך את הניסיון לקדם את תורת הדמות בכיוון הפרסונליסטי . כך במישור התאורטי . ובמישור הרגשי , אם תרצו , המניע לכתיבת ספר זה היה יצירתו של עגנון , או ליתר דיוק , התהייה , הנאיבית משהו , שטורדת מפעם בפעם כל קורא : האם עגנון מדבר בכנות בסיפוריו ? התשובה לשאלה זאת ברורה כל כך ( ברור שכן . ברור שלא . ) , שבכל דור ודור חוזרים חוקרי עגנון והוגים בה באופן מובלע פחות או יותר , אבל איש לא ראה כמטרה בפני עצמה לפרוש פרובלמטיזציה שיטתית של ״הכנות העגנונית״ . ובאמת , השיח הפסיכו סוציולוגי המודרניסטי , הדומיננטי שנמשך זה שבעים שנה בחקר עגנון ( מלבד ניתוח המקורות ) , אינו זקוק לקטגוריה של כנות , הוא מסתפק במושגים כגון משבר , מסווה ומסכה , או לחלופין כגון אחדות , שלמות ומקור . השיח הפוסטמודרניסטי אינו זקוק לה ; הוא מחשיב אותה כמודרניסטית , אבל נמנע מביקורת יסודית . בעיית הכנות אכן אינה נוחה : מצד אחד , היא מפנה אל שדה התקשורת היום יומית ; ומצד אחר , בהיותה בצומת של סוגיית הסובייקט וסוגיית האמת , היא נראית כפרובלמטיזציה פילוסופית של השיח המשכנע , הסמכותי , האמין . זו הסיבה שבחרתי בתאוריה הרטורית כאסטרטגיה כללית של Humberto R . Maturana and Francisco J . Varela , Autopoesis and Cognition . The Realization 7 of the Living , Dordrecht , Boston , London , D . Reidel Publishing Company , 1980 8 דילמה זו אינה אלא בבואה ישירה של הסוגיה המרכזית במדעי הרוח המודרניים : האם יש מקור לסימן , ולפי כך , האם יש לתת אמון בשפה . כפי שנראה בהמשך , מושג הכנות המודרני ותפוצתו הבלתי רגילה קשורים ישירות במשבר ההבעתיות . אותם הכוחות החברתיים שחרתו על דגלם את ניתוק השפה מסובייקט ומהיסטוריה קידמו גם , בשם החשד הגדול , את רעיון הכנות כשקיפות מוחלטת של המבע . חשפנות מילולית תפסה את מקומה של רטוריקה . תחייתה של הרטוריקה ורהביליטציה שלה , וחזרתה של האישיות לשיח ההומניסטי מכוונות דיון מחודש בכנות .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help