sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פתח דבר תמר פגישתי הראשונה עם בתי ספר ערביים , באמצע שנות התשעים , הכניסה אותי אל עולם שלא היה מוכר לי ובלטו בו ניהול על ידי גברים מבוגרים ואווירה סמכותית . אווירה זו באה לידי ביטוי בגינוני כבוד ובמעמדו של המנהל בקרב המורים . מנהלים גילו עניין ומעורבות בפרויקטים שונים אך התלהבות כלפי חידושים באה מצדן של מורות . בסדנאות שהנחיתי מורות נתנו ביטוי לחייהן האישיים והמקצועיים אך לא הזכירו גברים במשפחה . תהיתי , האם קיים איסור על נשים לבטא רגשות ועמדות בתחום מעמדן במשפחה והאם ניתן ליצור שינויים מבלי להתעמת עם שמרנות וגישות סמכותיות ? האם משהו נסתר מעיניי כ " אורחת לרגע " , או אולי הן עוקפות את המקומות המסוכנים ו " מעגלות פינות " ? ראיתי את התלהבותן של המורות מרעיונות המבשרים דמוקרטיזציה של יחסים בבית הספר , שהיו היררכיים מאוד , אך כלל לא היה ברור לי כיצד הדברים מתרחשים . ההתעניינות והסקרנות שעוררו בי הנשים הרבות שפגשתי בבתי הספר הערביים הובילו אותי לבחור בנשים מובילות שינוי כנושא למחקר בשדה מחקר הנמצא מחוץ למעגל הטבעי של חיי . היה עליי " לחצות את הכביש " , לעבור אל צדו השני של הרחוב ולהגדיר לעצמי את מקומי כחוקרת ביחס אליהן ואל תרבותן . בניסיון להגדיר את שדה המחקר ואת גבולותיו , חזרתי אל המושגים " כאן " ו " שם " שתוארו על ידי סמדר לביא וטד סווידנברג ( , 1995 עמ' 67 ) כחלק בלתי נפרד מהמחקר האנתרופולוגי בעבר . " שם " נמצא עולם של " תרבות מדעית " – עולם שבטי , של מסורת וידע שהועברו בעל פה והאנשים " שם " הם תרבויות . " כאן " נמצא עולם התרבות הכולל פסנתר , ספרים קאנוניים ומוזיאונים לאמנות גבוהה . אלא שהיום קיים טשטוש בין שדה המחקר והבית : " אתרי מחקר ( מה שפעם היה יציאה לשדה , שם ) ואתרי כתיבה ( מה שפעם היה ההתבוננות המרוחקת מהבית , מכאן ) מתערבבים זה בזה " ( שם , עמ ' . ( 81 חזרתי גם אל דבריה של תמר אלאור ( 1998 ) כי : " אנשי העולם השלישי שבעבר היו מושאי מחקרה של האנתרופולוגיה המערבית , פעילים היום בשדה האקדמי . נשים ובני מיעוטים אתניים ... מצויים

פרדס הוצאה לאור בע"מ

המרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help