sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק ראשון בבית פנימה וברחוב בחוץ אתה הכוכב הגדול ! וכי מה היה אושרך לולא נמצאו לך אלה אשר להם אתה מאיר ! ... ראה ! היתה חכמתי עלי לטורח , כדבורה אשר ליקטה דבש די והותר , ועתה דרושות לי הידיים השלוחות כבר בשורותיו הראשונות של הספר אנו מוצאים רמז למערה של סוקרטס , שאותה הצגנו במפגש השני . ניטשה , כהרגלו , מפרק את המערה של סוקרטס ברגע הופעתה בזירת הטקסט : המערה בה מתגורר גיבורו , זרתוסטרא , נמצאת בראש ההר , ואילו החיים הממשיים של בני האדם מתקיימים למטה , תחת אור השמש המתעתע . זוהי דרכו של ניטשה להביע , במשפט אחד , את הרעיון שהניע את מחשבתו שנים רבות לפני כתיבת הספר : בניגוד להנחה של סוקרטס כי התבונה היא מקור החיים הטובים , ניטשה סובר כי במקום בו שולטת התבונה מתקיים קיפאון נצחי - החיים לא זורמים , לא מתפרצים , לא מממשים את עצמם . הכוח המניע את החיים , לדידו של ניטשה , מבוסס על טעות , על תשוקה לא רציונלית אשר חייבת להתכחש לאמת לפיה החיים - ככלל - הם תופעה חסרת היגיון . 1 כה אמר זרתוסטרא , 9 ( הקדמת זרתוסטרא ) . 2 המושג מופיע במילון המושגים יחד עם המושג ' משל המערה ' . לעתים נקראת המערה ' המערה של אפלטון ' . מי שחיבר את הטקסט בו מופיע ' משל המערה ' הוא אפלטון . בטקסט הוא העניק את תפקיד הגיבור הראשי , המספר את המשל , למורו ורבו - סוקרטס , שהוצא להורג קודם לכן , ולא כתב את תורתו . ראו על כך : ענת רימון – אור , מבנה הנפש בין ניטשה לפרויד , פיתוי אכזריות ונשיות ( חיפה : פרדס , , ( 2009 עמ ' . 21 – 9

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help