sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

משנחשף האדם לרעיונות החדשים , לידע החדש וליכולות החדשות , נוצר פער בינו ובין האנשים בסביבה בה גדל . ' הסביבה בה גדל האדם ' עשויה להיות הבית , הכיתה , השכונה , ובשלבים מאוחרים יותר גם האסכולה אליה השתייך או התרבות בה התפתח . ב מ ו ב ן ז ה , ת ה ל י כ י ה ל מ י ד ה ש ת י א ר נ ו ב פ ס ק ה ה ק ו ד מ ת מ ק נ י ם ח י ר ו ת - ה ח י ר ו ת מ ד פ ו ס י ה י צ י ר ה , ה ע מ ל ו ה ח ש י ב ה ב ת ו כ ם צ מ ח נ ו . למשל , האישה הצעירה , אשר סיימה את מסלול לימודיה התיכוניים יחד עם כל בני גילה , תחל ללמוד ציור מאמנים בעלי שם בחברת ציירים חדשים כמוה , אשר נאספו יחדיו ממקומות שונים . בזאת היא תחל שלב של התבדלות ממשפחתה ומן הסביבה החברתית שבתוכה צמחה וגדלה . היא תרכוש חברים חדשים , תפתח חלומות שאותם לא תוכל לחלוק עם חבריה הקודמים ותרכוש יכולות שהללו לא ירכשו . ציירת חדשה זו תשקע בעולם חדש . עולם חדש זה איננו עולם המקצה לה עמדה של יוצרת חופשית . הוא מוכן ומזומן לקבל אותה אל חיקו אך ורק במקום שהוקצה לה מראש - מקום של תלמידה מתחילה . במסגרת החדשה תידרש הציירת למלא תפקידים שהוגדרו עבורה מראש ולעמוד במשימות שגובשו עבור נשים וגברים כמוה . כלומר , הציירת החדשה שלנו לא תוכל לרכוש בתוך עולם חדש זה את מקומה הייחודי . היא תידרש להיטמע בתפקידים ובמקום שהוקצו עבורה . אולם , תוך שציירת זו תיטמע בעולמה החדש ותהפוך ללבנה אחת מני רבות מהן הוא עשוי , היא תרכוש אינדיבידואליות חדשה . אינדיבידואליות זו נמדדת ביחס לעולמה הקודם . לפני שנמשיך בדרכנו , נקדים את המאוחר ונגלה כי תהליכי למידה אלו יהפכו , בתורם , לכבלים חדשים המגבילים את דפוסי החשיבה והיצירה . מכבלים אלו תיאלץ האישה החזקה להשתחרר בבוא היום . כאן תחל התמורה השנייה - תמורת ה ' אריה ' . אולם עלינו להשתהות מעט בשלב ה ' גמל ' , ואנו שבים אליו . באילו עולמות תרבותיים כדאי לנו להשתקע ? דבר זה איננו משנה כלל , יגיד לנו ניטשה . כל עולם תרבותי או דפוס חשיבה מהווה מושא טוב להשתקעות - ובלבד

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help