sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ביקורתיות ותלותו ביחסם של האחרים אליו - מאפיינות גם את זרתוסטרא עצמו , כפי שראינו במפגשנו הקודם , הרביעי בסדרה . למעשה , במפגש הקודם ראינו כי מצבנו הקיומי בעולם הוא מצב של תלות באחרים . במיוחד אנו תלויים בתגובתם לדברינו ולמעשינו בשעה שיש לנו דבר מה חדש ללמד אותם , וזהו בדיוק מצבו של זרתוסטרא במסעו הנוכחי . תלותו של אדם ביחס הזולת כלפיו עלולה לגרום לו לפתח תלות , למשל , בחברים , במנהיגים או בבני משפחה . ייתכן שהתלות תתפתח מתוך הצורך של ' האדם הקטן ' בכבוד ובהערצה ; ייתכן גם שהיא תגרום לו לבסס על ביזוי והשפלה את יחסיו כלפי אלו שהוא תלוי בהם . זרתוסטרא ממעט ליפול לפחי הביזוי וההשפלה , אולם הוא אכן מבקש לעצמו יחס של כבוד והערצה . היכן עובר ' הקו האדום ' המבדיל את ' האדם הקטן ' - אשר לו בז זרתוסטרא בקול גדול - מזרתוסטרא עצמו , שזקוק להכרתם של תלמידיו בכך שהוא המורה הגדול , ושמשתוקק לראות אותם הולכים בדרכו כפי שהוא רואה דרך זו ומבין אותה ? בנאומים האחרונים שבסוף חלקו השני של הספר , מבין זרתוסטרא כי אין ' קו אדום ' שכזה , וכי אפילו ' דגל שחור ' לא מתנוסס מעל לאזורים האסורים ( לדעתו ) של ההתנהגות האנושית . ככל שהאדם קרוב אל עצמו , ככל שהוא מתעלה מעל למוסכמות החברתיות בדבר ה ' אסור ' וה ' מותר ' , ככל שהוא מסיר את ה ' פילטרים המוסריים ' בשעה שהוא מתבונן בעצמו , כך יתגלו בפניו גם תשוקות ' האדם הקטן ' , על כל גווניהן , בתוך נפשו שלו . ככל שביקורתו על בני 1 בסוגיה זו עסקנו לאורך כל המפגש הרביעי בסדרה , מבנה הנפש בין ניטשה לפרויד , מפגש רביעי : דיאלוג , עוצמה ופחד ( חיפה : פרדס , . ( 2015 2 להוציא את נאומיו בשוק , אותם הוא פותח בהנמכתם של קהל שומעיו , במטרה ליצור קשב . ראו על כך : פרידריך ניטשה , כה אמר זרתוסטרא ( ירושלים ותל – אביב : שוקן , 13 - 12 , ( 1997 ( הקדמת זרתוסטרא , . ( 3 ראו גם מפגש רביעי בסדרה , שם , עמ ' . 75 - 74 3 עסקנו בקצרה בסוגיה זו במפגש הקודם ( שם , שם ) , ונשוב ונרחיב עליה במפגש זה . 4 בסוף ירידתו הראשונה אל בני האדם הוא אומר : " מי שאינו פוסק להיות תלמיד למורהו , אינו גומל לו כראוי " ( כה אמר זרתוסטרא , 76 [ על המידה הנדיבה , . [( 3 אך בשלב הזה בדרכו של זרתוסטרא , אלו הן מילים ריקות . נטפל בנושא זה בהמשך מפגשנו . 5 כלומר , ככל שהוא מצליח לראות בתוך עצמו תשוקות שהתרבות הגדירה , או שהוא עצמו הגדיר , כ ' אסורות ' , כ ' לא ראויות ' או כ ' סטיות חמורות ' .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help