sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מינהל החינוך במרקם מדעי החינוך משחר ימיה של האנושות , חינוכו של הדור הצעיר לצד חשיפתו לידע שהצטבר בחברה שבה חי , היוו אמצעי מרכזי וחיוני להמשכיותה של החברה ולחיזוק תרבותה ומנהגיה . במשך אלפי שנים למדו בני האדם זה מזה . תחילה היה זה ידע מעשי , הנחוץ לשם עצם קיומו של האדם , בעיקר בתחום החקלאות , המלאכה הפשוטה , המלחמה ועבודת בנייה ואחזקה . עבור המיעוט , כוונה הלמידה להעשרת הידע המופשט : הפילוסופי , ההיסטורי והחברתי , כאותם חכמי אתונה ורומא , נזירים ומלומדים באירופה של ימי הביניים ותלמידי חכמים בחברה היהודית לדורותיה . בדרך כלל , אנשים אלה חוו את הלמידה ביחידות , מול מורה או בקבוצות קטנות ; מי בעזרת המלמד שסר לביתו , מי באמצעות " החדר ” היהודי או המדרסה האיסלמית , ומי במסגרת קבוצות של משכילים , שדנו מבוקר עד ערב בסוגיות ברומו של עולם . העידן המודרני הביא עמו שינויים מרחיקי לכת בדרכי החינוך של הדור הצעיר ויצר מערכות חינוכיות גדולות ומורכבות ; תחילה בארצות הברית ולאחר מכן באירופה ) ,. Sadovnik et al . ) 2001 מבית ספר רב – גילי , הממוקם בביתן אחד , ובו מורה אחת , כזה המזכיר לצופי הסדרה " בית קטן בערבה ” את בית הספר שבו למדו ילדי המתיישבים בארצות הברית של ראשית המאה התשע – עשרה , עברה החברה האנושית להקנות ידע וערכים לצעירים באמצעות מבנים ארגוניים גדולים . מבנים אלה מורכבים מכיתות לימוד חד – גיליות הנבדלות זו מזו , לפחות במערכת העל – יסודית , בנושא הלימוד המרכזי של תלמידיהן ) למשל , במגמות הלימוד לבגרות ( . פרק ראשון היסודות התיאורטיים וההיסטוריים של מינהל החינוך כתחום מחקר אקדמי , מינהל החינוך הוא שילוב מעניין של שני תחומי ידע שונים : מינהל מצד אחד , וחינוך מצד שני . שילוב זה , כפי שיוצג בפרק זה , מקשה על הגדרת גבולות התחום , תכניו ו " משטר האמת ” , כלשונו של פוקו , הרווח בו . על מנת להתמודד עם מורכבות זו , ינסה הפרק הנוכחי למקם את תחום מינהל החינוך במסגרת מדעי החינוך , להציג את מקורות הידע של התחום ולהגדיר את גבולותיו , הגדרה מורכבת ורב – משמעית , כפי שנראה בהמשך . בנוסף , סקירת ההתפתחות ההיסטורית – תיאורטית בתחום , בעיקר בארצות הברית , ממחישה את רב–גוניותו של התחום ואת הניסיונות הרבים למצבו ולהגדירו . הפרק חותם בדיון על מינהל החינוך בישראל ובסוגיות המעסיקות את החוקרים בתחום זה בארץ .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help