sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה משחר בריאתו של האדם , עת חי את חייו בגן העדן , הוא מתואר כמי שנוטה להתפתות לפרי האסור של עץ הדעת , מה שהביא לגירושו מגן עדן , אך מסמל יותר מכול את היבדלותו משאר בעלי החיים . במה מותר האדם מן הבהמה ? שאלו אבות אבותינו , והתשובה נמצאת בספר תהילים , פרק ח ‘ : " ותחסרהו מעט מאלוהים , כי בצלם אלוהים ברא אותו ” . פרשנים שונים הסבירו קרבה זו לידע , לדעת ולהשכלה , שהם תמצית ייחודיותו של האדם . שאיפה זו לקניית דעת היא שבזמנים הקדומים , העניקה לאדם יתרון במלחמותיו על שטחי מחיה והישרדות , והיא שמאפשרת לו בימינו אלה את הישגיו המדהימים במדע ובכיבוש החלל החיצון . צורות רבות לדעת ולידע האנושי ; המבקש דעת יכול לחקור את העולם סביבו באמצעות זכוכית מגדלת , טלסקופ או מיקרוסקופ , או לעיין בספרים הרבים שגודשים את מדפי הספריות , כמעט בכל מקום בתבל . המחפש דעת בעידן המודרני רואה באוניברסיטה את מקור הדעת , והספרים הנכתבים בתחומי הידע השונים , משמשים לרבים כמעין " מורה נבוכים ” במסעם להבנת העולם המודרני , הטכנולוגי ורב הפנים . תחום הדעת המכונה חינוך , הוא " הבית ” האקדמי שבו שוכנים המסלולים והתוכניות למינהל החינוך ולמדיניות החינוך באוניברסיטאות רבות בעולם , והוא מספק תיאוריות , מודלים , כלים ורעיונות על העשייה החינוכית בחברה . חוקרים שונים הדרים תחת כפיפה אחת בבתי הספר ובמחלקות לחינוך , עוסקים בחקר ההיבטים השונים של תהליך החינוך הן בבית הספר והן בארגונים החינוכיים הבלתי פורמליים . אחדים מהם , שבהם מתמקד ספר זה , מנסים לרדת לחקרם של תופעות ותהליכים בתחום המנהיגות החינוכית : דרכי הניהול של המוסד החינוכי , מבנה המוסד החינוכי וארגונו , לצד הבנת סביבתו . נושאי המחקר שלנו הם גופי המינהל בבתי ספר , פנימיות , תנועות נוער וכדומה , וכן המשאב האנושי , והשפעת הנעשה בארגון זה על תפוקותיו השונות . הספר שבידכם הוא ניסיון ראשון , למיטב ידיעתי , שנעשה בשפה העברית , לכנס תחת קורת – גג אחת את מרבית הנושאים שבהם עוסק שדה המחקר של מינהל החינוך בארץ ובעולם . המעיינים בספר יתוודעו למסורות המחקר השונות בתחום , לתחומי העניין המרכזיים בו , לגורמים המשפיעים על סוג הידע שבו עוסקים החוקרים בתחום , ולממצאי המחקר הרבים והמגוונים , שמהווים יחדיו את תחום הדעת המכונה " מינהל החינוך ” . עם זאת , אין הספר מתיימר לסקור את כל המודלים או את כל המחקרים בתחום , אלא להוות מכשיר ראשוני לאנשים המתעניינים בתחום מינהל החינוך , ולשמש מעין " מורה נבוכים ” שיסייע לקורא מבקש הדעת השואף להבין היבט זה או אחר בתחום זה . מנהלי בתי ספר , סגנים ורכזים ימצאו בספר כלי חשוב לתכנון משימותיהם הרבות והמגוונות , ויתוודעו למורכבות בארגון החינוכי .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help