sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לשוליותם של המאבקים [ ... ] היא חוסר יכולתם של המדינה ושל רוב הציבור היהודי להתמודד עם הבעיה המרכזית [ ... ] הפרדת הלאומיות מהדת והמאפיינים המקבעים של זהות יהודית בישראל ( . ( Kimmerling , 2004 : 256 החילוניות הישראלית אכן סובלת מחולשה מתמדת הנגזרת מסתירות פנימיות ומפעולת כוחות מנוגדים המערערים על השקפת עולמה , והמגמות הפוליטיות והדמוגרפיות אינן מסמנות שינוי . ואולם , המבט המפוכח והמאוכזב לעתים על החילוניות מחמיץ אולי תהליכים אחרים . תהליכים אלה , המתוארים כחילון , אינם בהכרח צפויים להפוך את ישראל לליברלית , אבל הם מחלישים , גם אם באופן חלקי , את מעמדה של הדת בחיים הציבוריים . למרות מעמדה החזק של הדת במרחב הציבורי וחולשתה הפוליטית של החילוניות , חילונו של המרחב הציבורי בישראל בשני העשורים האחרונים ניכר לעין בחיי היומיום : מרכזי הקניות הפתוחים בשבת , חנויות ומסעדות המוכרות בשר לא כשר ואפילו מצעדי הגאווה הססגוניים מצביעים על שינויים משמעותיים בדפוסי החיים בישראל . הבנת תהליכי החילון המתחוללים בישראל בעשורים האחרונים , על הכוחות המניעים אותם ועל מגבלותיהם , מצריכה לחלץ תחילה את הדיון בחילון מההקשרים האידיאולוגיים והפוליטיים שבהם הוא נטוע ולמקם אותו בתהליכים הכלכליים , הדמוגרפיים והתרבותיים המתרחשים בחיי היומיום . בתהליכים האלה נבחן מעמדה של הסמכות הדתית אל מול העדפות ובחירות אישיות בחברת צריכה , ושאלות של זהות והזדהות דתית או חילונית מקבלות משמעויות חדשות . ספר זה מבקש להציע מבט שונה על תהליכי החילון ולחרוג מהשיח האידיאולוגי והמעשה הפוליטי המוכר . השיח האידיאולוגי ממצב את החילון כתהליך הכולל בתוכו מודעות וזהות , ובו היהודי החילוני מבקש הכרה בזהותו הכפולה : היהודית והחילונית ( יובל , . ( 2007 ואולם , מאבק אידיאולוגי זה הוא רק חלק מתהליך החילון המתרחש גם כתוצאה מהתפתחויות הקשורות במה שיכונה כאן " פרקטיקות של חיי היומיום " , אותן בחירות אישיות , לעתים נטולות אידיאולוגיה , המעצבות את המרחב הציבורי . הפוליטיקה , בראייה זו , מצויה גם בזירות שאינן נחשבות בדרך כלל פוליטיות , ובמעשה היומיומי שאינו

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help