sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

בשער הספר החינוך עמר במרכו התעניינותו ועשייתו של זלמן שזר . עס קרם המדינה נתמנה לשר החינוך והתרבות הראשון של ישראל , ומשפרש מן הממשלה וגבדור להנהלה הציונית עמד במשך שנים בראע המחלקה לחינוך ותרבות בגולה , עד שנבחר לנשיא המדינה . שזר לא ניגש למעשה החינוכי כעסקן , אלא כהוגה וכאדם בעל השקפות ורעיונות מוצקים בתחום החינוך , הוא היטיב לדעת כי עתיד האומה ועתיד העם במדינה — יסודם בתימה הוא ראה נכוחה את הבעיות הקשות העומדות בפני ציבור המחנכים ובפני מנהלי החינוך , במדינה קובצת גלויות . לא התעלם משום בעיה , ובמקום שניתן היה , אף הציע פיתרתות , בחרדה ראה את התנתקותם של בני הדור הצעיר בגולה מגרף האומה . במסעותיו על פני הפזורה היהודית למד ממראה עיניים על חידלונו של החינוך היהודי ועל סכנת ההתבוללות . שזר , ההיסטוריון , לעולם ראה את היום יום במסכת הרחבה של קורות עם ישראל וגורלה ומשום כך נשארים הדברים שאמר בשעתם ולשעתם , יפים ואקטואליים תמיד . " ממשמרת למשמרת " הוא לפי תוכניתו המקורית של שזר עצמו כרך שני ל " בחצר המטרה " . בספר הראשון כינס דברים עד קום המדינה ובספר שלפנינו ביקש ליתן את תקופת המעבר שבחילופי תקופות באומה . שזר היה גאה על כך שזכה לשמש שר ההעוך והתרבות הראשון של ישראל . גולת הכותרת של עשייתו כשר וזיתה לו הגשת חוק חינוך חובה חינם במדינה . הוא ראה זכות גדולה לעצמו ולמדינה בקבלת החרק מיד עם קום המדינה . משרחקו הימים , והוא בחן את הדברים מתוך פרספק סיבה של זמן . נוכח בחשיבות המעשה שעשה . וכשדרש לבלול בספר גם את הצעת החרק ובם את החוק עצמו , את נארמיו בעת הגשת החרק ואת תשובותיו ואת דברי המסתייגים בסעיפים ממנו , לא פעלה אצלו החרדה שמא יישכח פועלו . הוא ביקש לחזור ולהביא לתודעת האומה את חשי-בותו של החינוך ואת העובדה שמדינה ענייה , הנאבקת על חייה , ראתה מיד עם הקמתה לחוקק חוק זה . בכך ראה דבר מחייב את אזרחי המדינה .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help