sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

. 7 עובדים יכולים להעלות רעיונות בעלי ערך שיתרמו לשיפור תהליך הייצור , אולם הם יעשו זאת רק אם יתייחסו אליהם כראוי . הניהול התובעני בא לידי ביטוי בהפעלת לחץ על העובדים ואיומים בפיטורים כדי להגביר את התפוקה במקום לעודד את העובדים , לעזור להם להתמקצע ולתגמל אותם בהתאם . מאז נכתבו הדברים האלה חלפו כבר מאה שנים , אך הדרך שהתווה נכונה ורלוונטית גם היום . אולם לטיפוח משאבי האנוש בפירמה יש לא מעט עלויות . צריך למצוא את העובדים המתאימים לפירמה , להשקיע משאבים בהכשרתם , לתגמלם בהתאם וליצור סביבת עבודה כזו שהעובד לא ירצה לעזוב . מנהל משאבי האנוש , האחראי לתחום זה בפירמה , חייב לבחון כל הזמן את התועלת שהפירמה מפיקה מהשקעה במשאבי האנוש מול העלויות הכרוכות בכך ולקבל את ההחלטות הכלכליות הנכונות . לשם כך חייב מנהל משאבי האנוש להכיר גם את המניעים להחלטתו של העובד להתחיל לעבוד בפירמה , את המניעים הקובעים את התנהגותו בזמן שהוא כבר מועסק בה ואת המרחב החיצוני שבו הפירמה פועלת , דהיינו את שוק העבודה . שילובם של מרכיבים אלו יוצר את תחום כלכלת משאבי האנוש — התחום שבו עוסק ספר זה . הספר דן בשלושת הנושאים שבהם עוסק מנהל משאבי האנוש בפירמה — כלכלת העבודה , ניהול משאבי האנוש והכלכלה הניהולית — יוצר שפה משותפת בין כל הנוגעים בדבר ומאפשר הבנה בין מנהל משאבי האנוש ושאר המנהלים בפירמה . בחינתו של השילוב בין שיקולי הפירמה , התנהגות העובדים והתנאים בשוק העבודה עשויה להסביר תופעות בשוק העבודה שלכאורה אינן מובנות , כמו למשל : א . מדוע מובטלים שמחפשים עבודה דוחים הצעות עבודה ומעדיפים להישאר מובטלים ? ב . מדוע שכר העבודה במשק אינו יורד למרות האבטלה המתמשכת ? ג . כיצד ייתכן מתן שכר שונה לאנשים שמבצעים עבודות זהות ? ד . מדוע יש פירמות המשלמות שכר על פי ביצועי העובד ופירמות המשלמות שכר קבוע ? ההסברים לכל אלו ולתופעות רבות נוספות טמונים בכלכלת משאבי האנוש . הספר מתחלק לשני חלקים . הראשון עוסק בעובד , כלומר בפרט , ומוצגים בו במפורט שיקוליו של הפרט והחלטותיו לגבי השאלות אם לצאת לעבודה וכמה זמן להקדיש לה , לגבי תהליך חיפוש העבודה , לגבי בחירת המקצוע ולגבי מידת ההשקעה בכישורי העבודה שלו . כפי שכלכלנים נוהגים , כל נושא מוצג בנפרד ( בהנחת , ceteris paribus כלומר שאר הדברים קבועים ) , אולם קיים בוודאי קשר בין כל ההחלטות הללו . למשל , על פי השנתון הסטטיסטי לישראל לשנת , 2013 בשנת 2011 מנהלות עבדו בממוצע 43 . 2 שעות בשבוע , לעומת 31 . 5 שעות שבועיות בלבד שעבדו נשים בעבודה לא מקצועית . שכר הברוטו הממוצע עמד על 70 . 50 שקלים לשעת עבודה של מנהלת לעומת 25 . 40 שקלים לשעת עבודה של עובדת לא מקצועית . אצל הגברים ההפרשים בשעות העבודה אמנם היו קטנים יותר — 49 . 7 שעות בממוצע למנהל לעומת 41 . 0 שעות לעובד לא מקצועי — אולם פערי 3 שימו לב כי אין מדובר כאן באנשים שאינם מעוניינים לעבוד כלל : אנשים כאלו אינם נחשבים למובטלים . מדובר כאן באנשים המחפשים עבודה ומסרבים להצעת עבודה שקיבלו .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help