sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בעבודתם השנה , הם לא הצטרפו לעבודת העריכה , ואנו ממלאים כאן באהבה והערכה חוב של תודה עמוקה לתרומתם . * * * חוק חינוך ממלכתי ( תשי " ג 1953 ) גובש לאור אידאלים וערכים המדגישים את האופן שבו מדינת ישראל תופסת את עצמה כמדינה לאומית שהיא גם דמוקרטית , מודרנית ומערבית , ואשר מגילת העצמאות שלה מצהירה כי היא " תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת , גזע ומין " ו " תבטיח חופש דת , מצפון , לשון , חינוך ותרבות " . ואמנם , החוק הכיל בתוכו הבטחה לחירות אישית של כל פרט ופרט ונועד לספק הזדמנות שווה לכל ילד וילדה לפתח את הפוטנציאל הגלום בהם . אלא שבמישור הקולקטיבי החוק מתייחס אך ורק לאידאלים וערכים המדגישים את התפיסה שלפיה מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי , תוך שהוא חותר לגבש את החברה הערבית פלסטינית כקהילה חסרת ייחוד לאומי . כך , בעוד מדיניות החינוך בישראל מכירה בייחודו התרבותי של המיעוט הערבי פלסטיני בישראל , ואף מאפשרת לו לנהל את חינוך ילדיו בשפה הערבית , היא איננה מאפשרת את שילובו של הנרטיב הלאומי פלסטיני בתכניות הלימודים . למעשה , החוק והפרקטיקות הנגזרות ממנו מכחישים את היותה של חברה זו מיעוט לאומי ( יונה , בספר זה ) . יחס דו ערכי זה כלפי החינוך בחברה הערבית , וההליכה על קו תפר בין " לאומיות " לבין " תרבות " , נותרו על כנם גם כאשר חוק חינוך ממלכתי עבר שינויים שנועדו להתאימו , כפי שציינו יוזמיו , " למציאות החינוכית של ימינו " ( תיקון לחוק חינוך ממלכתי , התשס " ג ) . בעוד בתיקונים לחוק מסתמנת ההכרה שלפיה יש להפוך את מערכת החינוך לרגישה יותר לאופייה הרב תרבותי של החברה בישראל , אופיו הלאומי הייחודי של המיעוט הערבי בישראל אינו זוכה בהם לביטוי . כך , לדוגמה , קובע החוק שיש להעניק לתלמידים את האפשרות " להכיר את השפה , התרבות , ההיסטוריה , המורשת והמסורת הייחודית של האוכלוסייה הערבית ושל קבוצות אוכלוסייה אחרות במדינת ישראל , ולהכיר בזכויות השוות של כל אזרחי ישראל " ( שם , סעיף . ( 2 . 11 עם זאת , ניתוח מטרות החינוך המוצהרות ובדיקה של תכניות

פרדס הוצאה לאור בע"מ

המרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help