sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

פלסטיני בישראל ) והזהות הישראלית הלא פלסטינית ( ערבי , ישראלי , ערבי ישראלי , ערבי בישראל ) , שוות בתפוצתן ( 45 אחוזים ו 45 . 1 אחוזים בהתאמה ) . לכן , החלטנו לא להתערב בהחלטת הכותבים על המינוח , ואף לא להקפיד על מינוח אחיד באותו פרק . אנו מבקשים להדגיש כאן שהדבר נעשה מתוך כבוד להגדרה העצמית של הזהות , ואין בשימוש במונחים השונים כל כוונה פוליטית של העורכים . את השער הראשון , " חינוך , זהות ורב תרבותיות " , פותח הפרק של יוסי יונה , " המיעוט הפלסטיני בישראל : כאשר תכנית ליבה משותפת בחינוך פוגשת בנרטיבים לאומיים סותרים " . טענתו המרכזית של המחבר היא כי במרכז המאפיינים שמנחים את מערכת החינוך בישראל מאז ומתמיד עומדת תפיסת הנרטיב הלאומי הפלסטיני כמתחרה בנרטיב היהודי ציוני , והשקפת עולם זו יוצרת סתירה פנימית באופן שבו נוהגת מערכת החינוך בסוגיית הזהות והייחודיות התרבותית של המיעוט הערבי בישראל . מצד אחד , טוען הכותב , התפתחה במהלך השנים ההכרה בזכות ובצורך להביע את הייחודיות התרבותית של המיעוט הפלסטיני בישראל , אך מצד אחר , הכרה זו איננה כוללת את ההכרה בייחודו הלאומי . התוצאה , טוען יונה , היא שאזרחי ישראל הפלסטינים נדרשים ל " רב תרבותיות חד צדדית " , שעל פיה ילדיהם לומדים הרבה על המורשת הלאומית תרבותית של היהודים ומעט על זו שלהם עצמם , ובו בזמן הילדים היהודים אינם לומדים כלל על המורשת הלאומית תרבותית של האזרחים הערבים . בפרק מנתח יונה את העמדות השונות בנושא הוראת הנרטיבים הלאומיים על רקע תאוריות של רב תרבותיות . המסקנה המעשית העולה מניתוח זה היא הצורך בשילוב בין המודל הפוסט קולוניאלי של רב תרבותיות מרובת מרכזים ( המודל הפוליצנטרי ) , שמאפשר הקמת מנהל חינוך נפרד בדומה למנהל החינוך הדתי , לבין מודל משלב יותר , שתומך בחשיפה של כל קבוצה לנרטיב הלאומי והתרבותי של הקבוצה האחרת . סוגיית הנרטיבים הלאומיים הסותרים עולה גם בפרק השני בספר , שבו מפנה עירית קינן את הזרקור אל הפוליטיקה של הזיכרון הקולקטיבי בקבוצות שחוו טראומה משותפת בעברן . הפרק " זיכרון קולקטיבי , טראומות נבחרות ותקווה " מנתח את ההתנגדות בקרב הציבור היהודי בישראל להנצחת הזיכרון הקולקטיבי של הנכבה . בדומה לקבוצות אחרות שחוו טראומה בעברן , טוענת הכותבת , בוחנים

פרדס הוצאה לאור בע"מ

המרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help