sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כאחד ( מאוטנר , שגיא ושמיר , . ( 1998 בו בזמן , תאוריות אלה חושפות דילמות מורכבות הנובעות מתוך המפגש הרב תרבותי , ובהן שאלות כבדות על חובתה ויכולתה של מדינה רב תרבותית לבסס ליבה חינוכית משותפת לכל הקבוצות ולגבש נרטיב רחב שידגיש שותפות תוך ניגודים ( . ( Rorty , 1989 במדינת ישראל , שבה ההבדלים האתניים בין היהודים לערבים נתפסים כחלק מן הסכסוך הלאומי הישראלי פלסטיני והלאומיות נתפסת כקשורה בדת , קושי זה גדול עוד יותר . כך נוצרות דילמה מורכבת ואף סתירה פנימית בין המטרה החינוכית של פיתוח וטיפוח הזהות האישית והזהות הערבית הקבוצתית , הנובעות מההבנה שתרבות קשורה בזהות וששיח מנשל זהות הוא פעולה דה הומנית ( שגיא , , ( 2011 לבין המטרה של שמירה על אופייה היהודי לאומי של המדינה , המוסכמת על כל מוסדותיה . אין זה מפתיע אפוא שמערכת החינוך איננה מצליחה לבנות תשתית לשותפות כזאת , ויתרה מכך : היא מותירה את אזרחיה הערבים של ישראל חסרי ייחוד לאומי מצד אחד , ומונעת מהם כלים להשתלבות מלאה בחברה היהודית ובמערכות הציבוריות מצד אחר . המחקר וההגות בשאלות של מטרות החינוך וליבת החינוך במדינות מרובות תרבויות עדיין מצומצמים . על אחת כמה וכמה הם חסרים במערכת החינוך הערבית בישראל , שנעה בין שליטה והדרה לבין מסרים של שילוב . שפע הפרסומים בנושאי חינוך בחברה הערבית בישראל מוקדש רובו ככולו ליסודות חשובים של החינוך : שוויון תקציבי , תחומי הדעת , הדידקטיקה , ניהול ומנהיגות , חינוך מיוחד , תכניות מניעה , הכשרת מורים ועוד . ואולם , על מטרות החינוך בהקשר הקבוצתי הייחודי והאזרחי הכללי , ובמיוחד בזהות ובנרטיב כמרכיבי ליבה בחינוך באשר הוא , ועל אחת כמה וכמה בחברת מיעוט לאומית במדינה רב תרבותית , יש ספרות מעטה . ספר זה הוא ניסיון ראשוני לעורר חשיבה על שכבות עומק אלה , אגב התמקדות במרכיבי הזהות והנרטיב כפי שהם באים לידי ביטוי בחינוך הערבי פלסטיני בישראל על כל רבדיו : רובד הליבה של החינוך , רובד ההכשרה להוראה ומערכת ההשכלה הגבוהה . מרכיבים אלה נבחנים בספר על רקע תפיסות רב תרבותיות בישראל ובעולם . כדי ליצור דיון פורה פרסמו העורכים קול קורא שהזמין כותבים מבוססים בתחום להציע מאמרים , זאת מתוך כוונה ליצור ביניהם

פרדס הוצאה לאור בע"מ

המרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help