sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הלימודים של החינוך הערבי מלמדים כי לא זו בלבד שאין בהן הכרה גלויה בעובדת היותם של הערבים בישראל מיעוט לאומי ( אל חאג ' , אבו סעד ויונה , , ( 33 : 2000 אלא אף מופעלים עליהם לחצים " בכיוונה של דו לשוניות ודו תרבותיות חד צדדית " ( סבן , . ( 269 : 2002 כך למשל , חל איסור לעסוק בסוגיית הנכבה ואף להשתמש במילה זו בספרי הלימוד , וניסיונה של שרת החינוך פרופ ' יעל תמיר לאפשר את אזכור הנושא בספרי הלימוד נותר מעשה חד פעמי , שבוטל על ידי שר החינוך גדעון סער שהחליף אותה ( קינן , בספר זה ) . גם " התכנית הלאומית לחינוך " משנת " ) 2005 דו " ח דוברת " ) משקפת את אותו יחס דו ערכי , שהדילמות בנוגע אליו נותרו חסרות מענה . הדו " ח , שנכתב בשיתוף פעולה הדוק עם קובעי מדיניות החינוך בישראל , מלמד לכאורה על שינוי בעמדה הדו ערכית ( יונה , , ( 2005 וכותביו ממליצים להוסיף לחוק חינוך ממלכתי סעיפים שמתייחסים באופן ברור לזהות האישית והקבוצתית של הערבים בישראל : ( א ) פיתוח וטיפוח הזהות האישית והזהות הערבית הקבוצתית כעוגן חינוכי נפשי וחברתי לאינטגרציה מלאה בחברה הישראלית ובמדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ; ( ב ) ידיעה וטיפוח השפה הערבית , והכרת התרבות והמורשת הערבית ; ( ג ) הכרת התרבות היהודית , השפה העברית ותולדות העם היהודי ( משרד החינוך והתרבות , . ( 219 : 2005 ואולם , למרות השינוי , על התלמידים הערבים מוטלת חובה הכוללת את לימוד השפה העברית והתרבות וההיסטוריה היהודיות , ובה בעת התלמידים היהודים אינם נדרשים ללמוד על השפה , התרבות וההיסטוריה הפלסטיניות ( יונה , בספר זה ) . כל עוד הבדלים אלה נותרים על כנם , עומדת בעינה ההערכה שהיחס הדו ערכי כלפי המיעוט הערבי פלסטיני בתחום החינוך ממשיך להדריך את קובעיה של מדיניות החינוך בישראל . תאוריות ליברליות של רב תרבותיות מדגישות את חובתה של המדינה הרב תרבותית להכיר בתרבות ובנרטיב של קבוצות חברתיות החשופות להדרה ולאפליה , לאפשר ביטוי לתרבותן של קבוצות המיעוט גם במרחב הציבורי ולפעול לחלוקה מחודשת של המשאבים במטרה לצמצם פערים . יחד עם אלה על המדינה להכיר בשייכותה לכל האזרחים והקבוצות שמרכיבים אותה ( ; Kymlicka , 2003 סבירסקי , , ( 2005 כמו גם בחשיבותה של הזהות התרבותית ליחיד ולקבוצה

פרדס הוצאה לאור בע"מ

המרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help