sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תושבים בערך . למרות זאת לא נרתעו מנהיגיו , מלהיאבק נגד הצעה זו . הכנסת לימודי דת - כך הם טענו בתזכיר שהגישו למועצת החינוך - " תנודת מכה אנושה ואולי חסרת תקנה על עצם העיקרון הבסיסי שעליו מרשתת בית הספר הממלכתי " . עיקרון זה הוא לדעתם " חינוך האזרח ללא הבדל עדה דתית ואמונה וטיפול בכל המבקשים את שירותי כתי הספר על יסוד של שוויין וללא התייחסות כלשהיא לדת " . המדינה המודרנית -כך טענו ראשי הקהילה היהודית - מושתתת על הפרדה מוחלטת מן הדת ; תפקידה לערוב לשלמותם רלשגשוגם של כל אזרחיה ולא לעתיד בשמותיהם . סטייה מתפקיד זה עשויה להחזיר את מוראות האינקוויזיציה וליל בארתולומי , והכנסת הדת לבית הספר היא בבחינת חודר של הםריז שיפתח פתה לכל הרעות , לכן הזדרזו ופנו למועצת החינוך כדי לדחות על הסף את הצעתם של כוהני הדת האנגליקניים , הקשר בין הלגיטימציה של הקיום היהודי ובץ התכנים הדתיים של הלימודים בבתי הספר הממלכתיים הוכר והוצג בידי יהודים בארצות הברית , במלוא משמעותו , כבר בשנות השבעים של המאה ה 19 והכרה זו לא הרפתה מהם גם לאחר מכן - בראשית המאה העשרים , כאשר נחשולים גדולים של מהגרים בנו נדבך חדש של פלורליזם כנוף האנושי של ארצות הברית - לא חדלו מנהיגי הקהילה היהודית מלהתריע על הניסיונות המרובים שנעשו להכניס לימודי דת לכית הספר הממלכתי . הם הציגו בעיה זו במפורש כאחת הסוגיות שכירסמו בבסיס שוויונם החברתי שנמצא אז עדיין בתהליכי התהוותו . גם בדור שלאחר מכן לא חדל המאבק , מחאתו של אחד הרבנים במדינת ניו ' יורק בשנת 1945 על כך שבבית הספר הממלכתי שבעירו נחוג חג המולד ; התמיכה בקובלנתה של עותרת לא י הודיה במדינת אילינוי בשנת 1948 על לימודי דת שהונהגו בכית הספר של בנה ; תלונות בשנות החמישים על דקלום תפילות ועל מורים שהם כוהני דת הלובשים את גלימותיהם בשעת עבודתם בבית הספר : והפולמוס שעוררה ההחלטה של מועצת החינוך של מדינת ניו יורק לפתוח את ירם הלימודים כבתי הספר כתפילה קצרה וו פללמרס שהוכרע כבית הדין העלילן כשנת - 1962 כל אלה ואחרים היו תמרורים בדרכו של מאבק על הגדרת מהותה של התכרה האמריקנית , וממילא על מעמדם של היהודים בתוכה . ההרגשה שבבית הספר הממלכתי עובר קו העשוי לקבוע תחום לשוויונס של כל האזרחים כחברר הכללית לא היתה , למרבה המזל , נחלתם של היהודים בלבד , ' ימן הראוי להזעק על הניסיון הראשון לפגוע בחרוירתינר ' - כך ציטסו שופטי בית המשפט העליון של ארצות הברית מתוך דבריו של גי ימס מדיסרן , אבי התיקון הראשון לחוקה , כאשר הכריעו בשנת 1962 נגד הכנסתה של התפילה הקצרה והתמימה שהוצעה אז לבתי הספר הממלכתיים בניו יורק ; להם הוסיפי : " . .. אותה הרשות היכולה לקבוע את הנצרות כדת הרשמית ולהוציא את כל יתר הדתות - עשויה לקבוע באותה קלות כל כת של נוצרים ( כדת רשמית ) ולהוציא את כל הכתות האחרות " ,

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help