sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מברא כאחד במאי , 1853 בעיר סנטד ' פה שבארגנטינה , באווירה פוליטית מתוחה אך בטכס חגיגי , באה לעולם החוקה של הרפובליקה הארגנטינאית . לא היתה זו החוקה הראשונה בתולדותיה של הרפובליקה הצעירה , שאז עדיין לא מלאו ארבעים שנה לעצמאותה . יתר על כן : במעשה החקיקה לא השתתפה הפרובינציה בואנוס איירס , שהיתה - ועודנה גם כיום - המחוז הגדול והעשיר שבכל מחוזות המדינה . אולם ברכות השנים הוכח שאכן היתה זו החוקה הקבועה , ועם תיקונים מועטים שהוכנסו בה במהלך השנים , היא היתה זו שהוחזרה לתוקפה בשלהי שנת , 1983 עם התחדש החיים הדמוקרטיים לאחר שנ ' ם ארוכות וקשרת של משטר צבאי . כאותה שעה , בשחר חייה החוקתיים של האומה הארגנטינאית , לא נמצאו בקרבה יהודים במספר ניכר . נתזים בודדים בלבד מך הגל הקטן באופו יחסי של מהגרים יהודים , שיצאו ממרכז אירופה ומצפון אפריקה , הגיעו עד לקצווי היבשת הדרום אמריקנית , יתר על כן : האפשרות שמהגרים יהדדים יגיעז לרפובליקה הארגנטינאית אפילו לא הועלתה בדיוני האסיפה המכוננת , שדנה באריכות ובאהדה בסיכויי ההגירה ובדרכים לעודדה . אולם סעיפי החוקה , שהגדירו את חרויות האזרח והתושב ברפובליקה וקבעו מעמד של שוויין למהגרים שיגיעו אליה , הבטיחו - בניסוחם הכולל והבלתי " מסויג -גם ליהודים את חופש הדת , אה חופש ההתארגנות ואת החופש ללמוד וללמד , האמנציפציה הפורמלית של היהודים קדמה אפוא בארגנטינה לעצם נוכחותם במדינה . בשנות השבעים והשמונים של המאה ה 9 ו נתרבו המהגרים היהודים , אולם גם אז הם הגיעו לחופי הנהר לה פלטה כבודדים , איש איש במסילתו המקרית . ההגירה היהודית הגדולה החלה רק בשלהי שנות השמונים , כאשר קבוצות ניכרות , בעיקר מיוצאי מזרח אירופה , נכללו בגלי ההגירה הכללית ששטפו את הרפי הרפובליקה , אחת הקבוצות , והגדולה מכולן , שהגיעה כשנת 1889 באונייה אחת , מנתה למעלה מ 800 נפשות . ' את הניסיון הראשון לכונן בית ספר יהודי עשתה קבוצת לומים בבירת הרפובליקה כשנת . 1891 כשלוש שנים לאחר מכך , ב , 1894 נעשו הצעדים הראשונים להקמת רשת חינוך יהודית במושכות החקלאיות , שהברון מוריס דה הירש טרח אז בהקמתן . באותה שעה כבר היו בתוקפם כמה חוקים יסודיים , שביצרו והרחיבו את זכריות

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help