sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר כיצד נולד הספרי היה זה כאחד מימי חודש יוני בבואנוס איירס , בכיכר גדולה , במרכזן של שכונות מגורים מכובדות , הצטופפו טורים טורים של ילדים , תלמידי כל בתי הסםר הממלכתיים והפרטיים שבסביבה , ובתוכם בם בנינו , תלמידי הכיתות הראשונות של בית ספר יומי יהודי . היה זה חג הדגל הלאומי , ובקצה הרחבה , נוכח התורן הרם שמעליו התנוסס הנס , מעל כימה שהותקנה , נישאו דברים . ואז , לפתע , נתחוור לנו שהטכס , שאליו הוקהלו ילדינו , מוריהם והוריהם לכבוד התג הארגנטינאי הלאומי , היה בעיקרו טכס קתולי דתי " . שנים רכות לאחר מכן , כשיחות עם מורים ישראליים , מועמדים לשליחות כגולה , הזר ונידון האררע משני הבטיו : מבחינת משמעותו הסמלית לבעיית השוויון המלא , האמנציפציה האמיתית של היהודים בזמננו , מזה , ומבחינת זיקתו לשאלת זכות קיומו של חינוך יומי יהודי , עצמאי ופרט / מזה . למזמני אל אותה חוויה מביכה ולברי " שיחי , המשתלמים לקראת שליחותם , נתונה אפוא תודתי הראשונה . אלה גם אלה עוררוני לאסוף באורח שיטתי ומתמיד חומר רב ומגוון , שפירות ניתוחו מוצעים בזה בפני הקורא . מקצת מן המקורות ששימשובי במחקרי באו מארכיוני חכרת ההתיישבות היהודית , חברת יק " א , בלונדון וככואנוס איירס , מארכיון ארגוךהגג של יהדות ארגנטינה - ד . א \ . א ., ומארכיוני ייירו " א שבבואנוס איירס ובניו יורק - ותודתי נתונה למנהלי ועובדי ארגונים אלה על עזרתם . סייעוני לא מעט באיסוף החומר תלמידי לשעבר מר יעקב רובל וכן חברים וידידים אחרים בארגנטינה , עמיתי ורעי , ד " ר מנחם קאופמן , המנהל האדמיניסטרטיבי של המכון ליהדות זמננו , היה לי למליץ בפני משפחת וכסלר מארה " ב , שבתרומתה מומן ראשיתו של המחקר , וד " ר ארנולף מי פינס המנוח , מנהל קרך הזיכרון לתרבות יהודית מניר יורק , השתדל לתמוך ככל שניתן בהמשך עבודתי . משהבשילו פירותיו הראשונים של המחקר , נאותו חברי , ד " ר נתן לרנר , ד "ר ליאונארדר סנקמן וד " ר חוסה איציגסון , לקרוא את כתב היד ולהעיר לי את הערותיהם , מהם , וממה ששמעתי בשיחותיי המאלפות עם מר יצחק הרכבי ומר חיים פינקלשטיץ , שניהם מראשי העושים כחינוך היהודי בארגנטינה , שעמדו לימים בראש המחלקה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help