sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בספרות החברתיות האחרות כמו למשל , עיקרון הצדק של השוק הכלכלי הפועל בתוך ספרת הכלכלה או עקרונות הצדק השיוכיים ( גיל ומגדר ) המופעלים בתוך ספרת המשפחה , אל תוך ספרת החינוך . בתוך כך , בפרק זה נתאר את הזירות השכיחות בהן מחולקים טובין שונים ולצידן את עקרונות הצדק וכללי החלוקה המופעלים בהן . תאור זה של הזירות נע מרמת המאקרו , כמו הזכות לחינוך והקצאת מקומות לימוד ועד לרמת המיקרו , כמו שיטות הוראה ( כלומר , חלוקת הידע ) , יחסי מורים תלמידים וציונים . אחד המאפיינים המרכזיים של ספרת החינוך העולים מפרק זה הוא שברמות החינוך הנמוכות יותר בולטת הפעלתו של עיקרון השוויון בתוצאות , בעוד שברמות החינוך הגבוהות יותר , רווחת ההעדפה לעקרון הצדק המריטוקרטי ( התקדמות על בסיס מאמץ ותפוקה ) . נחתום את ספרנו בפרק השישי , שכותרתו " בין חינוך לבין גלגוליהן של אידיאולוגיות בחברה הישראלית " ובו נציג את ההיבט האידיאולוגי כהקשר המרחבי תרבותי בו פועלת מערכת החינוך , ונעמוד על גלגוליהן השונים של אידיאולוגיות חברתיות לאורך זמן . באופן מיוחד , נתמקד בהיבט המקומי הישראלי , קרי האופן בו ההגמוניה הציונית , אשר השפעותיה היו ניכרות עד אמצע שנות השמונים , נשתרשה בתוך מערכות החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית , וכיצד היא העצימה את ערכי התרומה לחברה והצדיקה אותם ( . ( Sabbagh , 2003 בהקשר זה ננסה להשיב על שלוש שאלות מרכזיות : ( א ) כיצד ניתן לאפיין את ההגמוניה התרבותית בישראל בכלל ואת אידיאולוגיית הצדק החלוקתי ( distributive justice ) בפרט ( (? Cohen , 1989 ; Firer , 1985 בהקשר לשאלה זו נתאר כיצד אידיאולוגית הצדק החלוקתי הדגישה חלוקה בלתי שוויונית של משאבים שונים על פי ערכי החלוציות והתרומה לחברה . ערכים אלה , לעתים קרובות , גברו על ערך הרווח האישי ( . ( Sabbagh , 2003 אידיאולוגיה זו יצרה דירוג בין קבוצות חברתיות שונות על פי תפיסת התרומה לחברה . כך למשל , כל העונים לסטאטוס – גברים , אשכנזים ואנשי צבא – נתפסו כתורמים לחברה יותר מאשר העונים לסטאטוס – נשים , מזרחים , וערבים ( , Sabbagh . ( 2005 b תוך התייחסות להיבטים גלובאליים ומקומיים , תוצג השוואה , בין מודל הצדק החלוקתי המאפיין חברות דמוקרטיות ליברליות ( כמו , ארצות הברית , קנדה וארצות מערב אירופה ) , לבין מודל הצדק

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help