sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בחקר החינוך , אשר בשונה משתי פרדיגמות המשנה המבניות , מתבוננת על האופן בו יחידים מבנים באופן פעיל את יחסי הגומלין ביניהם ( . ( Weber , 1968 פרדיגמות אלה תבחנה בהקשר חינוכי כללי תוך דגש מיוחד על ביטוייהן בהיבט של החברה הישראלית . כך למשל , נציג את יתרונותיו ומגבלותיו של המודל הבלתי פורמאלי , שטבע ראובן כהנא , היוצא מתוך הפרספקטיבה המבנית תפקודית , ואת השפעותיו על יחידים המתחנכים בארגונים הפועלים על פי מודל זה . לצד זה נציג את עמדותיו של שלמה סבירסקי היוצאות מתוך הפרספקטיבה של פרדיגמת הקונפליקט ואשר מדגישות את אי השוויון והפערים החברתיים המתקיימים בין קבוצות שונות הפועלות בתוך החברה הישראלית ( . ( Swirski , 1999 ולבסוף , נדגים מתוך מחקריה של תמר כתריאל כיצד מתעצבות תרבויות ילדים ייחודיות בישראל מתוך יחסי חליפין שונים ( . ( Katriel , 1999 הפרק השלישי שכותרתו " בין חינוך למשפחה " יתמקד בבחינת תפקידי המשפחה וביחסי הגומלין שבין המשפחה לבין החינוך , כפי שהם מתפרשים על ידי הפרדיגמות שונות , המוצגות בפרק הקודם ( . ( Giddens , 1997 הסוציולוגיה של החינוך מניחה , כי המשפחה היא המוסד הקודם והקרוב ביותר למערכת החינוך ( פסטרנק , ; 1994 שפירא ובן סימון , . ( 1989 בנוסף , למשפחה חשיבות סוציולוגית רבה , מכיוון שעל פיה נקבע מעמדם החברתי כלכלי ההתחלתי של הילדים , אשר לו השלכות מרחיקות לכת על סיכוי החיים העתידי שלהם . בהקשר לכך , יודגשו תפקידי הסוציאליזציה של המשפחה , כמו עיצוב ערכים וציפיות לימודיות , וכיצד תפקידים אלה מעוצבים על ידי ההקשר החברתי התרבותי בו פועלת המשפחה . לחילופין , תיבדקנה השלכותיהם החברתיות של תפקידים משפחתיים אלה , כמו למשל , השפעת המעמד החברתי של המשפחה על עיכוב / שיפור בהישגים הלימודיים של הילדים ועל ערכיהם החברתיים ( , Kohn , 1979 ; Lareau . ( 2003 בהקשר לכך , יחסי הגומלין בין מערכת החינוך לבין המשפחה יודגמו על ידי מחקרים מהעולם ובהיבט המקומי של משפחות בישראל . בפרק הרביעי שכותרתו " בין חינוך לאי שוויון אתני , לאומי ומגדרי" תוצג זיקתו של החינוך לבעיית אי השוויון החברתי . נושא זה מהווה אחד מהנושאים הנחקרים ביותר במסגרת הסוציולוגיה של החינוך , וזאת בשל הקשר ההדוק שקיים בין רמת ההשכלה של יחיד לבין

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help