sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הדיון בספר להלן ינסה להסביר , כיצד למרות השינויים הכלכליים חברתיים והפוליטיים העמוקים שהתחוללו בטריטוריה שהייתה בעבר פלשתינה והיום היא ישראל - נשמר הפער המשמעותי בשכר בין עובד ערבי לבין עובד יהודי . העיסוק התקשורתי בשילוב ערבים בהיי טק , שנעשה אופנתי בעשור השני של המאה ה , 21 אינו מעיד על צמצום בפערי השכר ובבידול בעיסוקים של יהודים וערבים . מחסור במהנדסים ובמומחי תוכנה , כמו גם ביקוש גובר בעובדים במקצועות הרפואה , מדרבן חברות אחדות וגורמים בממסד הישראלי לתור אחריהם גם בקרב אזרחים ערבים . אולם שינויים אלה לא חוללו תמורה מהותית במציאות ובמדיניות הממשיכות לשכפל את המבנה המעמדי חברתי . מחפשי עבודה ערבים , נשים וגברים , מוצאים תעסוקה במידה מכרעת כפועלים מקצועיים ולא מקצועיים בבנייה ובתעשייה , כזבניות וכקופאיות , במרכזי שירות ותיקונים , בשירותי אירוח ומזון . לעומת זאת הם משתלבים בהיקף מוגבל במקצועות אקדמאיים , ובמיוחד באלה המדעיים טכניים . לכך אחראים האבטלה , ממדי העוני והפערים העמוקים ברמת החינוך ובתקציבי החינוך ביישובים הערביים , כמו גם הדרה לאומית שנותרה חריפה בשוק העבודה . לפער הלאומי בשוק העבודה יש מחיר חברתי כולל . מצג רעיוני פוליטי הרואה את חזות הכל בלאומיות ודוחה את אחדות הפועלים באשר הם פועלים , ללא הבדל מוצא , פוגע בכלל השכירים , לרבות בעובדים היהודים . לפי הנתונים הרשמיים , בעשור , 2012 - 2002 גדל השכר הריאלי של כלל השכירים בישראל ב % 2 . 5 בלבד . היו לכך סיבות מבניות , הקשורות בריכוזיות הגדלה של ההון , בהעמקת החיבור בין הון לשלטון ובהחלשת ארגוני העובדים . אך להצלחת המסע להקפאת שכר העובדים מסייע גם שוק העבודה , שכן שכר מופחת לערבים ( וגם לנשים , למהגרי עבודה ) מאפשר למעבידים לבלום העלאת שכר גם ליהודים . במהלך ההיסטוריה המקומית , גרמה המציאות של הסכסוך הלאומי , שחדרה גם להכרת העובדים , להחלשת המערכה לסיום המנדט הבריטי , ובהמשך - להיגררות לתמיכה במלחמות ובכיבוש . הניסיון לימד , כי מלחמות מניבות רווחים לספקי הציוד והנשק , אך מימונן בא על חשבון מימון השירותים האזרחיים ( חינוך , בריאות , רווחה ,

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help